1 op de 2 Nederlanders las, leest en lust ook in de toekomst zijn of haar huis-aan-huisblad
05-06-2019

HAH kranten
1 op de 2 Nederlanders las, leest en lust ook in de toekomst zijn of haar huis-aan-huisblad

Gisteren presenteerde het NOM in samenwerking met vijf uitgevers van huis-aan-huis (HAH) kranten (BDU media, De Persgroep Nederland, NDC mediagroep, Mediahuis Limburg en ProMille Media) het nieuwe bereiksonderzoek: de NOM Regiomonitor 2019. Aan het reguliere bereiksonderzoek van NOM, waarin het bereik van landelijke dagbladen, regionale dagbladen en vele tijdschriften wordt gemeten, zijn nu ook 300 HAH-kranten van bovenstaande uitgevers toegevoegd.

Dit is de tweede publicatie van het onderzoek (uitgevoerd door GfK) waar 34.000 respondenten aan deelnamen. In de eerste meting (2018) las 53% van alle Nederlanders wekelijks een HAH-krant. In het nieuwe onderzoek leest wederom 53% wekelijks zijn lokale krant. Dit staat gelijk aan 7,7 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Wel dient gezegd te worden dat HAH-kranten vooral 35-plussers bereiken. Jongeren lopen van oudsher minder warm voor het medium. Toch wordt nog een derde van de mensen onder de 35 bereikt. Stedelijkheid lijkt ook een belangrijke factor te zijn in het bereik van de HAH-krant. Hoe minder stedelijk een gebied is, hoe hoger het bereik van het lokale printmedium is. Tot slot is het nog interessant om te melden dat ook mensen met de bekende NEE-NEE sticker bereikt worden met HAH-kranten.

Eén van de belangrijkste redenen voor het lezen van HAH-kranten is de interesse in het regionale en lokale nieuws. Onderwerpen zoals lokale evenementen en activiteiten, gemeentelijk nieuws en aankondigingen en de lokale cultuur (agenda) vindt de Nederlandse bevolking het meest interessant. Natuurlijk wordt er met aandacht naar de aanbiedingen van de lokale winkeliers gekeken. Zo’n 60% van de bevolking let op aanbiedingen van winkeliers in HAH-kranten. Men lust er wel pap van. Kortom Nederland, las, leest en lust de HAH-kranten nog steeds. Het feit dat het onderzoek wordt aangeboden in combinatie met de doelgroep monitor (DGM) van NOM maakt het onderzoek nog waardevoller in het gebruik voor media-advies.

Slechts 3% van de lezers leest de HAH-krant digitaal. De verwachting is dat dit de komende jaren natuurlijk wel verandert, maar het onderzoek is in ieder geval voorbereid om dit mee te nemen in de meting. Feit is dat de HAH-krant een “krant” is en geen “nieuwsmedium” en dat wordt gewaardeerd. Lang leve de HAH-krant!

Mediabureau ZIGT – Joost Istha, Bryan Bunink & Marianne van Grijfland