Groei online advertentiemarkt
05-12-2014

Ad Spend Study Q3
Groei online advertentiemarkt

De online advertentiemarkt in Nederland is wederom gegroeid. Q3 van 2014 liet een totale omzet zien van 323 miljoen euro, 11% meer dan vorig jaar. De groei binnen mobile advertising, die in het eerste half jaar van 2014 eindelijk van de grond kwam, zette verder door en liet een spectaculaire stijging zien van 91% ten opzichte van derde kwartaal in 2013. Dit blijkt uit de kwartaalupdate van de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.

Display advertising groeit opvallend

De grootste groei is, net als in het eerste half jaar van 2014, te zien binnen display advertising (+13%) gevolgd door search (+10%). Q3 is traditioneel gezien een wat zwakker kwartaal voor display: met name video zakt vaak terug in Q3, echter video heeft in Q3 van 2014 toch een groei van 16% ten opzichte van vorig jaar laten zien. De afgelopen jaren lieten ook een trend zien dat display in Q4 vervolgens juist weer heel goed scoort. Dat is ook voor dit jaar de voorspelling.

Mobile wint terrein

Ook mobile valt op met een stijging van 91% ten opzichte van Q3 vorig jaar. Eerder deze week wijdden wij al een artikel aan deze ontwikkeling. Volgens Joris van Heukelom, bestuursvoorzitter van IAB Nederland is het een positief signaal.

Mobile is steeds vaker een serieus onderdeel van mediaplanning. Een beweging die het IAB toejuicht. Er is echter nog een aardige kloof te overbruggen tussen de enorme time spend op Mobile, versus ad spend op Mobile.

Bekendheid voor programmatic trading

Het geautomatiseerd verhandelen van digitale advertentieruimte is inmiddels een breed gedragen fenomeen. Van de standaard display uitingen (embedded formats) wordt 61% al op deze manier verhandeld. Video formaten blijven staan op 7% aandeel binnen programmatic. CPM lijkt, mede door de opkomst van programmatic trading, het dominante afrekenmodel te blijven.