Adblockers zo oud als de weg naar Rome
15-09-2015

Oud nieuws
Adblockers zo oud als de weg naar Rome

De internationale vakpers staat vol over de groei van het aantal adblockers. Technisch is het nu mogelijk om advertenties te ontwijken. Dit is aangewakkerd door Apple die heeft besloten dat je alleen nog maar naar Apple advertenties mag kijken en niet naar andere.

De “specialistische” online bureaus zien hun kans schoon om hun expertise voor meer geld aan te bieden want ofwel ze kunnen de blockers omzeilen ofwel hun “software” is zo slim dat het probleem wel even door hen wordt gefikst. Dit is natuurlijk prietpraat want technici bouwen uw merk niet. Ik hoop wel dat u al zover bent. Het ontbreken van zichtbaarheid van uw merk onder personen die een adblocker installeert levert geen enkel probleem op omdat het zo oud is als de weg naar Rome.

Merken die gehoord en gezien willen worden adverteren. Sommige adverteerders hanteren de methode die in de internationale vakpers: “pay and spray” heet, oftewel flink met hagel schieten zouden wij zeggen, andere doen het slimmer, sommige merken doen niets of zeggen dat ze niets doen. Jezelf promoten in een persoonlijk gesprek is ook een vorm van adverteren. Daartegenover zijn er altijd personen geweest die zich wilden afschermen voor advertenties. Zo worden de advertenties in de meeste kranten nog steeds gescreend voor dat ze worden geplaatst en in sommige media zijn advertenties tot op de dag van vandaag niet mogelijk.

Ook TV kanalen en hun adverteerders worden voor sommige doelgroepen nog steeds geblokt en zelf heeft u uw kinderen ook wel eens voor iets afgeschermd.

De groep die gek is op advertenties is echter vele malen groter. Commerciële content wordt vaak met veel meer aandacht gemaakt dan redactionele media en levert materiaal op waar mensen naar verlangen. De advertenties in de Vogue zijn nog mooier dan de redactie welke op haar beurt in feite ook een mooie advertentie is waarvoor de doelgroep graag betaald. Ook TV programma’s over TV commercials scoren goed. Er is een groep die van commerciële advertenties houdt. Zelfs als deze af en toe een beetje agressief is (hagel). Niemand wil immers niet interessant worden gevonden voor het bedrijfsleven.

Het verlangen naar een mooiere wereld is een diepe drijfveer van ons allen en zelfs de personen die graag roepen dat ze direct een adblocker zullen installeren gebruiken artikelen waarop ze zijn geattendeerd door anderen of verlangen naar een wereld waarvan ze hebben gelezen of gehoord in een dik boek.

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer