ADCN x Qmusic x ZIGT Radio Creativity Lab
24-12-2019

ZIGT Radio Creativity Lab
ADCN x Qmusic x ZIGT Radio Creativity Lab

Dinsdag 10 december was het zover. Samen met een aantal van onze klanten namen wij deel aan de Radio Creativity Lab. Een inspiratiesessie georganiseerd door ADCN en Qmusic met tot doel om radio reclame in Nederland naar een hoger niveau te tillen.

Wij waren aanwezig met 6 brandteams die elk bestonden uit marketeers, creatieven en mediaspecialisten. Onder leiding van Dinesh van ADCN werden er opdrachten uitgevoerd en heeft elk brandteam uiteindelijk een radiocommercial opgenomen – in een echte studio.

We hebben veel informatie gekregen die middag, we hebben naar verschillende audio commercials geluisterd, er zijn onderzoeksresultaten getoond van belangrijke succesfactoren en we weten nu dat mensen gedurende de dag steeds met een andere mindset en behoefte naar de radio luisteren. Zie ook het artikel Tips & Tricks van Qmusic.

Maar de belangrijkste take home is wat mij betreft: als je een commercial aan het opnemen bent, luister deze dan ook eens terug tussen andere commercials. Al zijnde het een echt reclameblok is. Valt jouw commercial op tussen het chaotische ‘zenden’ van al die merken en producten die ook om aandacht vragen? De ene boodschap is nog niet afgelopen of het volgende merk strooit al met kortingen, MB’s, USP’s en URL’s. En er dan voor zorgen dat jouw boodschap beklijft is een uitdaging.

Maar het kan, hebben we geleerd. Door maximaal 2 boodschappen te willen verwerken in de spot, door rust in te lassen en de kracht van verbeelding te gebruiken. Door niet tegen de luisteraar te praten, maar mét hem. En de productie niet als sluitpost te gebruiken, maar er echt tijd en aandacht aan te besteden. Succes!

Veroni Engelhart, Mediabureau ZIGT