Adverteren op Instagram
30-09-2015

Nu ook in Nederland
Adverteren op Instagram

Vanaf vandaag is het mogelijk om in Nederland op Instagram te adverteren. Gebruikers kunnen nu betaald foto’s en video’s aan niet-volgers tonen. Voorheen werden posts op Instagram alleen zichtbaar onder de eigen volgers, door middel van adverteren kan nu het bereik enorm vergroot worden.

Om te kunnen adverteren moet het Instagram-account gekoppeld worden aan de bedrijfsmanager van Facebook. Zodra dit is gebeurd, kan in de Power Editor van Facebook de advertentie gemaakt worden.

Er kunnen drie verschillende advertenties gemaakt worden op Instagram:

  • Advertenties die doorklikken naar de website
  • Advertenties met video’s
  • Installatieadvertenties voor mobiele apps

De targetingopties zijn hetzelfde als op Facebook. Er kan getarget worden op locatie, demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en burgerlijke staat en daarnaast ook op interesses.

Net als bij Facebook werkt het afrekenmodel op basis van een veiling. Je kunt zelf bepalen wat je maximaal voor een klik naar de website wilt betalen. Er kan zowel afgerekend worden op basis van kosten per klik en kosten per 1000 vertoningen.

Met de komst van de mogelijkheid te adverteren op Instagram, verwachten we dat veel merken dit kanaal (verder) integreren in hun communicatie. Vooral om de jongere doelgroepen te bereiken biedt Instagram nieuwe kansen. Op dit moment is het potentieel bereik op dit platform 1.300.000 personen. 25% van deze personen is tussen de 13 en 18 jaar en bijna 70% is jonger dan 30 jaar.

Mediabureau ZIGT, Janinka Zilverschoon