Bestedingen radioreclame stabiel over 1e halfjaar
30-08-2017

Radio bestedingen 2017
Bestedingen radioreclame stabiel over 1e halfjaar

De radio bestedingen binnen radio zijn in het eerste halfjaar van 2017 stabiel gebleven*; totaal is €104,8 miljoen euro besteed binnen het mediumtype radio wat nagenoeg gelijk is aan de omzet van vorig jaar. Het 2e kwartaal scoorde hierbinnen een iets groter aandeel (€58,9 mln) dan het eerste kwartaal van dit jaar (€45,9 mln). Het leeuwendeel van deze bestedingen komen ten goede van spot (€99,7 mln) en een kleiner deel voor non-spot (€5,1 mln).

Mediumtype radio blijft onverminderd populair

Dat radio een breed ingezet en gedragen mediumtype is, blijkt ook uit de gegevens als we inzoomen op de specifieke branches waarin radio wordt ingezet. Voor retail wordt radio bovengemiddeld ingezet waardoor deze branche de lijst aanvoert als het gaat om bestedingen binnen dit mediumtype, gevolgd door transport op nummer 2 en de financiële dienstverlening op nummer 3 als het gaat om totale advertentiebestedingen in de 1e helft van 2017. Ook binnen het klantportfolio van ZIGT zien we deze ontwikkeling en hebben de radiobestedingen zelfs een stijging laten zien van 10% t.o.v. de eerste helft van vorig jaar met als grootste radio adverteerders Lidl, gevolgd door Marktplaats en Coolblue.

Dat radio nog steeds een veel ingezet advertentiemedium blijkt, naast deze constante advertentiebestedingen, ook uit het nog steeds zeer consistente luistergedrag van de Nederlandse consument; maar liefst 88% van de bevolking (leeftijd 10+) luisterde in de eerste helft van 2017 naar radio en deden dit gemiddeld 3 uur en 3 minuten per dag (NLO/GfK).

Radio 538 behoudt marktleiderschap

Als we naar de specifieke marktaandelen van de zenders kijken zien we dat Radio 538 haar marktleiderschap verder consolideert met lichte groei naar een marktaandeel van 13,2%, ondanks een lichte daling in het totale weekbereik in diezelfde periode (105.000 luisteraars minder).

De 2e, eveneens stevige positie, wordt al een tijd ingenomen door NPO2 met een marktaandeel van 10,1%, gevolgd door Sky Radio als 3e die met een kleine daling van 0,4% uitkomt op een marktaandeel van 9,5%.

De top3 is niet verrassend en laat zien dat de publieke omroep, ondanks de goede prestaties van NPO1 (stijging van bijna een procentpunt naar 8,4% marktaandeel, alert moet blijven op hun marktpositie in totaal gezien het feit dat  3FM wederom verder is weggezakt naar een marktaandeel van 4,3% , een daling die al een tijd geleden is ingezet (dezelfde periode in 2016 was dit nog 6,7%). Daarnaast hoopt Talpa Radio met het binnenhalen van Giel Beelen op Radio Veronica ongetwijfeld ook op een flinke stijging in marktaandeel komende periode met de geplande nieuwe ochtendshow van deze populaire DJ.

Online radio biedt interessante mogelijkheden

Naast de ‘traditionele’ radiocijfers (afkomstig uit het Nationaal Luister Onderzoek) is ook een stijging te zien in het digitale luistergedrag onder consumenten; deze veranderende manier van radioconsumptie leidt tevens tot een verbreding in de advertentiemogelijkheden voor de adverteerder die hiermee de beschikking krijgt over meer targeting en segmentatie mogelijkheden (o.a. display re-targeting en geo targeting).  Een gezamenlijk onderzoek van The Media Exchange en MeMo2** laat zien dat het online radiobereik wordt geschat op 3,6 miljoen personen. Daarnaast blijkt uit dit onderzoek tevens dat online radio erg complementair is aan ‘traditionele’ FM inzet (minimale doublure) en met name een significant jongere doelgroep bereikt (20-34) die o.a. veel in-app en via website luisteren. In combinatie met andere online advertising mogelijkheden (‘one-click away’ van sitebezoek) kan online radio een interessante toevoeging bieden als het gaat om het versterken van het  effect op de aankoop- en bezoekintentie.**

Ruben Westendorp , Media Consultant ZIGT

Bron: Rab.fm

** Onderzoek The Media Exchange ism bereiksonderzoek MeMo2 en specifieke cases in samenwerking met adverteerders waarin effectonderzoek is gedaan naar aankoopintentie en bezoekintentie.