Blendle, het iTunes van de journalistiek
29-04-2014

Digitale nieuwskiosk
Blendle, het iTunes van de journalistiek

Deze week is de digitale nieuwskiosk Blendle gelanceerd. Media uit de hele wereld kijken nieuwsgierig mee naar de introductie. Het is een platform waar je artikelen per stuk afrekent, in plaats van een hele krant of een heel tijdschrift. De artikelen zijn via een app beschikbaar en op je PC, tablet of smartphone kunnen ze worden gelezen. Het is een initiatief van Marten Blankenstijn en Alexander Klöpping. In januari zijn zij begonnen met 50 testers en inmiddels zijn er 20.000 geregistreerde gebruikers.

Het aanbod
Belangrijk om succesvol te zijn is een zo breed mogelijk aanbod. De welkomsttekst op de website luidt nu “Alle kwaliteitskranten en tijdschriften van Nederland. En Story”. Op dit moment is het aanbod van dagbladen redelijk compleet, dit geldt echter nog niet voor de regionale dagbladen en tijdschriften. Vergelijkbare initiatieven als eLinea en Myjour bieden een uitgebreidere selectie aan tijdschriften, maar zij missen dan weer de krantenartikelen. Op dit punt maakt Blendle het verschil.

Wat kost het?
De kosten liggen tussen de € 0,01 en € 0,89 per artikel, waarvan 70% naar de uitgever gaat en 30% naar Blendle. Een opvallende functie daarbij is het ‘niet goed – geld terug’ principe. Wanneer je niet tevreden bent of het artikel binnen 15 seconden wegklikt, kun je het geld teruggestort krijgen in je virtuele portemonnee. Er wordt dan wel om een reden gevraagd. Dit maakt de drempel om artikelen aan te klikken zeer laag.

In de tijd waarin print oplages blijven dalen, vind ik Blendle voor de journalistiek een waardevolle ontwikkeling. Het is een kleine eigen bijdrage aan meer nieuws, meer achtergrond en meer verdieping. De kranten zelf maken vaak ook al gebruik van een systeem waarbij er betaald moet worden per artikel, maar in dit geval zijn alle kranten en tijdschriften bij elkaar gevoegd. Dit maakt een compleet aanbod en je kunt zo als het ware je eigen krant samenstellen. Daarnaast worden al je gekochte artikelen opgeslagen in een archief, ook handig.

Of dit een negatief effect heeft op de krantenabonnementen, de tijd zal het moeten uitwijzen. Er zijn altijd mensen die zich verbonden voelen met het merk van hun krant of die graag op papier willen lezen. De mensen die via Blendle artikelen zullen lezen, vormen een hele andere groep. Zo is er voor ieder wat wils. Het zou mooi zijn als de zichtbaarheid van artikelen kan worden vergroot dankzij extra aanbod via de app en de sociale kracht van het platform.

Advertentiemogelijkheden zijn er nog niet. We vragen ons af of die er überhaupt gaan komen. In de vorm van banners of sponsored content wellicht?