Bronzen EFFIE voor “Iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid”
17-11-2018

Bronzen Effie
Bronzen EFFIE voor “Iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid”

Zorg en Zekerheid is gisterenavond bekroond met een Bronzen EFFIE voor de zeer succesvolle strategie “Iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid”.

De regionale en onafhankelijke zorgverzekeraar zonder winstoogmerk is sterk verankerd in haar regio (de kleine en middelgrote gemeenten in het gebied tussen de drie grote steden Amsterdam, Utrecht en Den Haag). Hier vervult ze een betrokken en verbindende rol in de lokale gezondheidszorg. De missie van Zorg en Zekerheid is goede zorg en gezondheid voor iedereen toegankelijk maken. Enerzijds door kwaliteitszorg betaalbaar te houden, anderzijds door gezondheid te bevorderen via lokale initiatieven. Dit doet ze voor uiteenlopende groepen in de samenleving, want: ‘Iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid’.

In 2016 heeft Zorg en Zekerheid als uitdaging een vergrijzend klantenbestand waardoor er behoefte is aan instroom van nieuwe jonge mensen. In 2017 is een nieuwe campagnestrategie ontwikkeld, een drietrapsraket:

  1. Maximale inzet op merkbekendheid: een herkenbare campagne die zorgt voor zichtbaarheid in de regio: Iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid. We vragen niet veel aandacht maar houden het simpel en kort;
  2. Het bijzondere initiatief Six Minute Stories trek jonge mensen aan. Er is een uitgeverij opgezet die boekjes die een gestresste generatie helpt ontspannen: gelanceerd op een boekjesbal, ze leveren viral effect op want mensen geven ze door en de schrijvers dragen als influencers bij aan waardevolle engagement. Zo innovatief kunnen boekjes zijn!
  3. Het verzilveren van de activiteiten met een goed aanbod: opnieuw houden we het simpel, kort en herkenbaar: een campagne gericht op de regionale doelgroep en daarnaast de zakelijke markt.

ZIGT werkt al geruime tijd intensief samen met Zorg en Zekerheid en reclamebureau DAWN. De campagnestrategie is verder tot leven gebracht door een impactvolle cross-mediale mediacampagne: een dominante SOV in de regio met onder andere gerichte OOH uitingen en online boodschappen gecombineerd met nationale impact via radio.

Het resultaat: een bijzonder succesvolle wervingscampagne voor Zorg en Zekerheid. De communicatie- en merkdoelstellingen zijn fors overschreden. Qua conversie werd 2017 het succesvolste wervingsjaar ooit voor Zorg en Zekerheid: de bruto klanteninstroom lag twee keer zo hoog als beoogd en er werden ruim 14.000 jongeren in de groep 20-35 jaar als nieuwe klant genoteerd.

Het creatieve concept Six Minute stories brengen social als het ware naar de fysieke wereld door de communicatie op en om het boekje, door het delen van de boekjes te stimuleren. Daarnaast was er een mooie, lokaal gerichte outdoor-campagne, aangevuld met radio en online voor het bereiken van awareness en in tweede instantie sales.

Niettemin is hier een business-probleem – vergrijzing – met verve getackeld zonder het merk van die ‘grijze klantengroep’ te vervreemden. Zorg en Zekerheid heeft zichzelf succesvol als een regionale speler in een zeer competitieve markt met grote machtige partijen op de kaart gezet bij een nieuwe doelgroep en daar beweging in gebracht.

ZIGT bouwt met trots in 2018 verder aan het succes van Zorg en Zekerheid!

Bekijk de casevideo hier

ZIGT Mediabureau, Rik von den Hoff