Bye bye Arjen Lubach
10-04-2018

Arjen vs Facebook
Bye bye Arjen Lubach

Beste Arjen, wat een leuk evenement heb je georganiseerd. Als Nederlander en fan van je programma voel ik een natuurlijke sympathie. Arjen die het grote Facebook in Nederland aanpakt, wie voelt hier nu geen sympathie voor? In je argumentatie ontbreken twee aspecten die ik toch graag toevoeg aan de discussie. Voor nu zal het je actie niet veranderen en ik wens je dan ook veel succes met je actie.

  1. Hoge bomen vangen veel wind. Facebook is rete succesvol en rijdt budgettair al vele jaren traditionele media in de wielen. Wereldwijd hebben ze minimaal 15% van de adverteerdersmarkt naar zich toe weten te trekken en kleine adverteerders en particulieren dezelfde mogelijkheden gegeven als grote adverteerders. Een zeer democratisch model, want de kapper kan nu op dezelfde manier adverteren als Unilever: dit lukte vroeger niet met een speurdertje. En als Facebook een fout maakt, wordt het direct door alle media opgepakt en uitvergroot. De grootste criticasters van Facebook zijn de traditionele media. Ik vind dat erg doorzichtig en ook reden voor onderzoek. Facebook zit nu in het strafbankje, maar wie heeft hem daar geplaatst?
  2. De doelgroepselecties die mogelijk zijn op Facebook en welke je schetst in je show zijn niet uniek voor Facebook. De technieken die hierachter schuilgaan bestaan al vele jaren. Als gevolg van de gedeelde data van Facebook zal dit ten eerste niet snel meer voorkomen omdat de interne protocollen bij Facebook wel op scherp staan. Ten tweede gebeurt softwareontwikkeling en databeheer gelukkig intern bij Facebook. Zorgwekkender is het feit dat traditionele media winnen met je actie. Ook zij bieden nu veel doelgroepen aan bij adverteerders en deze activiteiten worden enorm uitgebreid. Traditionele media hebben overigens veel meer data van hun klanten dan Facebook zoals bijvoorbeeld je privéadres. Anders dan bij Facebook moeten zij nu al gebruik maken van externe technische partijen die de data ontsluiten, omdat de kennis hiervoor intern niet aanwezig is. Ook ontwikkeling van software gebeurt extern. De “fout” van Facebook is een voorbeeld van de fouten die je als consument de komende jaren kan verwachten van traditionele media, omdat zij altijd met externe partijen moeten samenwerken. Afscheid nemen van Facebook betekent niet dat deze technieken verdwijnen. Facebook afschilderen als het kwaad uit Amerika is makkelijk. Vandaag zitten dezelfde technieken, maar minder betrouwbaar in media die veel dichter bij je staan. Ga je daar dan ook actie op ondernemen?

Goed dat je de consument opvoedt en dat deze weet dat wat hij of zij doet wordt gezien.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha