Campagne Oktobermaand, borstkankermaand
02-09-2015

Aandacht voor borstkanker
Campagne Oktobermaand, borstkankermaand

Zoals ieder jaar vraagt Pink Ribbon in oktober, de borstkankermaand, extra aandacht voor borstkanker. Dit jaar wordt er aandacht gevraagd voor (de problematiek van) jonge vrouwen met borstkanker. ZIGT heeft samen met Pink Ribbon een awareness campagne opgezet welke 1 oktober zal gaan starten.

Borstkankermaand

Borstkanker is in alle gevallen een ingrijpende ziekte. Jongere vrouwen kampen vaak met een nóg grotere ziektelast. Omdat het borstweefsel in de jonge borst compacter is, zijn afwijkingen moeilijker te vinden. Jongere vrouwen krijgen vaker aanvullende behandelingen als chemo- en/of hormoontherapie. Ook is de kans op terugkeer, in de borststreek of als uitgezaaide ziekte, groter bij jonge vrouwen en heeft het vaker overlijden tot gevolg.

De campagne

De campagne (ontwikkeld door the Oddshop) zal plaatsvinden in de maand oktober, de borstkankermaand, en heeft als doel het onder de aandacht brengen van (de problematiek van) borstkanker bij jonge vrouwen (onder de 45 jaar) en geld ophalen voor onderzoeksprojecten specifiek voor deze groep vrouwen. Naast de mogelijkheid om te doneren kan de consument ook dit jaar weer de welbekende Pink Ribbon Armband kopen waarvan de opbrengst naar onderzoek gaat.

BN’ers hebben afgelopen jaar (met name via social media) een grote bijdrage geleverd aan het bereik van de campagne en zullen uiteraard nu ook weer van de partij zijn. Daarnaast zal de campagne ondersteund worden met een mix van online en offline media. Hierbij heeft Pink Ribbon aanspraak moeten doen op de goodwill van verschillende exploitanten om mediaruimte ter beschikking te stellen voor de campagne omdat het budget beperkt is.

Naast een commercial op TV en Radio zullen er ook abri’s worden ingezet op belangrijke NS stations en zal de uiting zichtbaar zijn op verschillende (digitale) schermen (op stations, pleinen, winkelcentra, horeca en cinema locaties). Ook in magazines en belangrijke landelijke dagbladen zal aandacht zijn voor de boodschap van Pink Ribbon. De online inzet bestaat uit display, advertorials en video.

ZIGT heeft namens Pink Ribbon de contacten gevoerd met verschillende mediapartijen. ZIGT Onderzoek & Insights heeft reeds een 0-meting uitgevoerd en zal na afloop van de campagne een 1-meting verzorgen om onder andere de naams- en propositiebekendheid te meten en natuurlijk het effect van de campagne.

De campagne is mede mogelijk gemaakt door: Adfactor, Altermedia, Audax Publishing, BrandDeli, Centercom, Exterion Media, Mama Media Group, FD Media Group, Hot Pink Media, Mama Media Group, Marktplaats Media, Moodformagazines, Ngage, One Media Sales, OOHA Media, ORN, De Persgroep, Q-music, RTL, Sky Radio Group, STER, The Media Exchange, Triade Media, Wegener Nieuws Media, Wind Publishing en 100% NL.

Mocht je nog mediaruimte ter beschikking willen stellen voor oktober dan horen we het graag.

Stichting Pink Ribbon financiert wetenschappelijk onderzoek en projecten op het gebied van behandeling, nazorg en lange termijn effecten van borstkanker. pinkribbon.nl

Mediabureau ZIGT, Callista Disselhoff