Checklist Transparantie Programmatic Advertising
26-06-2017

Programmatic Advertising
Checklist Transparantie Programmatic Advertising

Steeds meer media worden programmatic aangeboden en gekocht. De bekendste manier is via Google waar via Google Display, op basis van bied en laat koersen, advertentieruimte wordt ingekocht. Het belangrijkste “euvel” van programmatic is dat het niet transparant is voor adverteerders. Zo zijn er veel discussies over de waarde van de ingekochte media en “technische” kosten van het systeem. Wat is de waarde van de verschillende spelers? En waar zit het verschil tussen mediabesteding van een adverteerder en de inkomsten bij een uitgever?

Het IAB Nederland (Interactive Advertising Bureau Nederland) merkt dat er steeds meer vragen komen over de kosten en fees in het programmatic ecosysteem. Om de transparantie en het daarbij behorende vertrouwen te bevorderen, heeft de IAB Taskforce Programmatic verschillende mensen gevraagd om vanuit hun positie binnen het ecosysteem hun kijk op transparantie te delen en praktische handvatten te geven. Deze ‘Checklist Transparantie Programmatic Advertising’ geeft niet alleen een kijkje in de keuken, maar nodigt ook uit tot discussie. Het is een volgende stap richting een meer transparante markt. Essentieel is dat elke organisatie op de hoogte is van de verhoudingen binnen het ecosysteem.

Alleen zo kan de waarde van ‘digitaal’ worden aangetoond en wordt de efficiëntie en effectiviteit van advertising en marketing verhoogd. Een aanpak die ZIGT alleen maar onderschrijft.

De checklist is te vinden op IAB.nl.

Meer weten over het programmatic advertising? Adjo en Joost zien er naar uit u te ontmoeten. Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met Nina Schmidt.

Telefoon: 023-5540989 of e-mail: nina.schmidt@zigt.nl