College op het perron
08-11-2018

Kedeng kedeng
College op het perron

Tot aan 5 november stonden treinreizigers te niksen op het perron. De Open Universiteit heeft daar verandering in gebracht! Sinds afgelopen maandag wordt op elk groot station in Nederland op een bijzondere manier college gegeven door de Open Universiteit op de perrons. Zeven weken lang passeren zeven onderwerpen de revue op digitale schermen op het perron.

De Open Universiteit (OU) is één van de 14 door de overheid geaccrediteerde Universiteiten waar je sinds 1984 op afstand kunt studeren. Met zeven faculteiten heeft het een schat aan kennis in huis – en met die kennis zijn we aan de slag gegaan.

In een intensieve samenwerking hebben de Open Universiteit, Exterion Media en Mediabureau ZIGT het Perroncollege ontwikkeld. In een animatievideo van een minuut leren we de reiziger iets over een wetenschappelijk onderwerp, iedere week door een andere faculteit. Zo hebben we het over de vraag of robots rechten hebben en wat transpirerende bossen zijn, maar leren we ook waarom je slechte gewoontes hebt.

Hiermee wordt goed ingespeeld op het wachtmoment: uit onderzoek blijkt dat een reiziger gemiddeld 6 minuten wacht op de trein. Dus wordt het college elke 6 minuten getoond op de digitale schermen van Exterion op de perrons. Door middel van een slimme data-koppeling met de NS-dienstregeling intensiveren we de colleges naar 1 per 3 minuten, wanneer een trein is vertraagd: men staat dan immers langer te wachten, dus een goed moment om wat te leren.

“We zetten met deze campagne het medium out-of-home op een unieke manier in: het fungeert nu als een contentkanaal. Sterker nog: out-of-home wordt aangejaagd door online media. De omgekeerde wereld? Nee! Dit is moderne contentmarketing waarin de content (kennis) voorop staat en op het juiste podium wordt gezet. Daar zijn we trots op.”

Ewoud van Zwam, Media Director bij Mediabureau ZIGT

Om de doelgroep bekend te maken met het Perroncollege is er een grootse promotiecampagne opgezet. Via LinkedIn en Facebook worden zij erop geattendeerd, maar bijvoorbeeld ook in de app van 9292 wanneer het vertrekstation in hun zoekopdracht een van ‘onze’ stations betreft. Alles met als doel om de doelgroep iets leren.

Als grote kick-off van de campagne is er op woensdag 7 november een echt college gegeven in de stationshal van Amsterdam CS. Daar gaf universitair docent aan de OU Dr. Gjalt-Jorn Peters (ook bekend van tv) twee colleges over de ‘War on Drugs’. Door dit specifiek te promoten met o.a. een paginagrote advertentie in dé reiskrant Metro en promotie op social media, zat ons klasje in de stationshal stampvol.

Aftermovie college Stationshal Amsterdam CS

De kracht van deze campagne ligt op het feit dat we échte content hebben. De Open Universiteit werkt zonder reclamebureau, dus geen ‘gemaakte’ verhalen.

“Ik ben trots op wat we hebben neergezet. Samen met ZIGT hebben we de mediastrategie ‘met kennis gezien worden’ ontwikkeld, waarin het Perroncollege met Exterion perfect paste. De gezamenlijke passie en creativiteit vormde een natuurlijke samenwerking waarmee we zelfs een college in de Stationshal van Amsterdam CS hebben gegeven!”

Marco Koolen, Manager Markt- en Studentcommunicatie bij Open Universiteit

De doelstelling van deze campagne ligt puur op kwalitatieve contacten: De OU wil als universiteit een kennis-autoriteit zijn en dus deze kennis delen. Gedurende de campagne loopt er een onderzoek, waarmee dit succes wordt meten.

Kortom: van wachten wordt je slim! Tot en met het eind van het jaar elke week een nieuw college!

November 2018, Mediabureau ZIGT