Wat vinden wij ervan: BrandDeli
17-11-2017

Commercieel TV Beleid 2018
Wat vinden wij ervan: BrandDeli

De komende weken staan presentaties van de grote TV partijen op de planning om meer opheldering te geven over het commercieel beleid voor 2018. De markt is in beweging sinds Ster hun nieuwe beleid heeft aangekondigd, waaruit blijkt dat de bureaukorting zal verdwijnen en vaste prijzen geïntroduceerd zullen worden voor alle adverteerders. We zijn benieuwd hoe de andere TV partijen hierop zullen reageren en wat dat voor de markt betekent.

Wij zullen persoonlijk verslag doen van de verschillende presentaties. Volg ons om exact te weten wat de zenders voor adverterend Nederland in petto hebben. We beginnen met BrandDeli.

BrandDeli

Door middel van augmented reality worden we meegenomen in het nieuwe commerciële beleid van BrandDeli. Dit jaar wordt bij de mediabureaus namelijk alleen de tariefkaart besproken. Er wordt een speciaal Dimensions event georganiseerd op 12 december. Op dit event wordt men door middel van augmented reality en 3D audio meegenomen door de verschillende dimensies van BrandDeli. Dat is het moment dat BrandDeli laat zien waar de verschillende merken voor staan en waar ze naartoe bewegen. Wat natuurlijk wel al bekend is, zijn de Olympische Spelen in februari die o.a. bij Eurosport worden uitgezonden. Hier kunnen adverteerders op verschillende doelgroepen inkopen met een zogeheten Olympics index. De rest volgt 12 december.

Terug naar het commercieel beleid: Er verandert niet veel bij BrandDeli in 2018.

Net als in de gehele TV-markt wordt het ook bij de zenders van BrandDeli steeds lastiger om de jongere doelgroepen te bereiken. In de doelgroep pakketten zit de grootste stijging in doelgroepindex dan ook in het pakket 13-24 jaar. In het tegenovergestelde daarvan heeft BrandDeli twee oudere doelgroep pakketten toegevoegd, namelijk 50+ en 50-64 jaar. Daarbij kunnen adverteerders volgend jaar bij enkele doelgroep pakketten kiezen tussen twee doelgroepen. Om een voorbeeld te geven: de doelgroepen V20-49 en V25-54 worden tegen dezelfde index en zenderselectie aangeboden.

Bij Ster, SBS en RTL is de marktindex een gegeven, maar bij BrandDeli wordt ook in 2018 nog altijd geen marktindex ingezet. Daarentegen hebben zij ervoor gekozen om de gemiddelde maandindex over het hele jaar te verhogen van 105 naar 109. En uiteraard heeft ook BrandDeli de prangende vraag: wat gaat ons het nieuwe commercieel beleid van Ster opleveren? BrandDeli zit op een gegeven moment ook op een bodemprijs bij hoge volumes en bestedingsaandelen, dus waar gaan de grote adverteerders straks hun heil zoeken? De tijd zal het leren!

ZIGT Mediabureau, Lise Donkersloot