Wat vinden wij ervan: SBS
22-11-2017

Commercieel TV Beleid 2018
Wat vinden wij ervan: SBS

In de komende weken staan presentaties van de grote TV partijen in de planning om meer opheldering te geven over het commercieel beleid voor 2018. De markt is in beweging sinds Ster hun nieuwe beleid heeft aangekondigd, waaruit blijkt dat de bureaukorting zal verdwijnen en vaste prijzen geïntroduceerd zullen worden voor alle adverteerders. We zijn benieuwd hoe de andereTV partijen/exploitanten hierop zullen reageren en wat dat voor de markt betekent.

Wij zullen persoonlijk verslag doen over de verschillende presentaties. Volg ons om exact te weten wat de zenders voor adverterend Nederland in petto hebben.

Donderdag 16 november 2017 kwam SBS haar commercieel beleid voor 2018 aan ZIGT presenteren en hieronder vertellen wij de belangrijkste veranderingen voor 2018.

SBS neemt afscheid van Sanoma en is nu onderdeel van Talpa, dat een nieuw mediabedrijf aan het opbouwen is. Er zijn geen hele spannende veranderingen te melden in het commercieel beleid voor 2018. SBS heeft naar aanleiding van het commercieel beleid van Ster de inkoopdoelgroep 25-67 jaar toegevoegd met een index van 87. Op deze manier probeert SBS het voor de TV inkopers makkelijker te maken om de vergelijk met Ster te maken. Verder valt op dat de januari index aanzienlijk hoger ligt ten opzichte van vorig jaar, namelijk 82 tov 72 in 2017. De reden hiervoor is dat SBS vorig jaar veel adverteerders uiteindelijk moest afslaan, omdat zij in januari vol zaten. Echter kunnen we nu al melden dat de marktindex van SBS in januari 100 is ten opzichte van 110 in 2017.

Binnen het productaanbod heeft SBS een kwaliteitsslag gemaakt door de tijdvakken te verruimen. Het Non-Prime tijdvak is verlengd tot 18:00 uur (was 17:30 uur) en start in de avond al om 23:00 uur (was 23:30 uur).

Het Prime tijdvak is doorgetrokken en is nu tussen 17:00 uur en 23:00 uur in te delen. Tot slot heeft SBS het Super Prime tijdvak ingekort van 20:00 uur tot 23:00 uur (was 19:30 uur t/m 23:30 uur). Dit is een positieve verandering wat de uitlevering van de GRP’s zal bevorderen. Verder heeft SBS de inkooprichtlijnen aangescherpt door de blokselectie en 100% annuleringsregeling te verlagen. De blokselectie voor fixed inkoop is verlaagd van 200% naar 150%. De 100% annuleringsregeling is flexibeler geworden door deze van 3 naar 2 werkdagen te verlagen.Net als het verruimen van de tijdvakken zijn de aangescherpte inkooprichtlijnen een positieve verandering voor 2018!

Op donderdag 23 november geeft SBS in het De La Mar Theater uitleg over de strategie van het mediabedrijf Talpa, het verdere commercieel beleid voor 2018 en de verwachte programmering.

ZIGT Mediabureau, Lise Donkersloot & Robert Loos