Commerciële radiopartijen gaan fors minder betalen voor FM
17-03-2017

Dat scheelt een slok op een borrel
Commerciële radiopartijen gaan fors minder betalen voor FM

Voor diegenen die al lang genoeg meelopen in het vak is het interessant te zien dat de commerciële radiopartijen vanaf dit jaar fors minder hoeven af te dragen aan de staatskas dan in het begin van 2003 het geval was. Als voorbeeld neem ik Sky Radio dat destijds maar liefst 56 miljoen euro (!) moest betalen (geldend voor een periode van uiteindelijk 7 jaar) om haar gewenste (A1) kavel (frequentie) te bemachtigen. Nu in 2017, is dit bedrag nog ‘maar’ 2,5 miljoen euro en overigens geldig tot 2022… Nog steeds een flinke tas met geld maar relatief gezien makkelijker terug te verdienen…

Andere partijen profiteren (als je hiervan mag spreken) uiteraard ook: zo gaat Q-music wat destijds de hoofdprijs moest betalen, van 80 miljoen naar 2,8 miljoen… ook niet slecht.

Radiostation Bedrag 2017 Bedrag 2011 Bedrag 2010 Bedrag 2003
Sky Radio 2,5 miljoen 25,7 miljoen 36,5 miljoen 56,0 miljoen
Qmusic 2,8 miljoen 26,9 miljoen 37,7 miljoen 80,4 miljoen
Radio 538 2,3 miljoen 26,6 miljoen 37,5 miljoen 57,0 miljoen
Radio 10 859.000 21,9 miljoen 828.819 (na veiling in 2013) 32,2 miljoen 32,9 miljoen

In de nieuwe vergunningen is ook opgenomen dat de zenders DAB+ uitzendingen moeten (gaan, blijven…) verzorgen. Met deze verlenging van de FM kavels voor nog eens 5 jaar verwacht ik niet dat er daarmee in ons land heel veel gas gegeven gaat worden op de verdere DAB+ uitrol anders dan hier en daar een ‘verplichte’ digital radio commercial op nationale radio…

De ontwikkeling van DAB+ binnen Nederland blijft hiermee achter en zal moeten hopen op het feit dat eerst de autobranche deze feature als standaard opneemt binnen alle modellen voordat het grote publiek echt geënthousiasmeerd gaat worden om DAB+ daadwerkelijk te willen gaan omarmen

In ieder geval nice to know!

Bron: Radiofreak

In september 2022 meld ik mij weer met een update!

Mediabureau ZIGT, Bart Helder