Communiceren in het corona tijdperk en erna
22-05-2020

Corovoor, corona
Communiceren in het corona tijdperk en erna

Vanaf vrijdag 13 maart zit Nederland in een intelligente lockdown. Mensen werken thuis, veel branches zijn opeens verplicht gesloten of lijken niet meer te bestaan (vliegreizen & vakanties). Niet alleen alle Nederlanders moeten zich aanpassen, ook bedrijven moeten schakelen. Kortom, een andere manier van werken en communiceren.

Als we kijken naar de communicatie (marketing) van merken sinds 13 maart dan zien we eigenlijk drie fases waar ze doorheen zijn gegaan.

Fase 1 – Praten merken niet over zichzelf

Bij het uitbreken van de crisis zagen we veel merken direct (in paniek) op de pauze of stop knop drukken. Er waren ook een paar merken die het lef hadden om wel te gaan communiceren, zij vertelden de consument vooral dat ze op zichzelf en hun naasten moeten letten. Alleen zijzelf kunnen er voor zorgen dat we gezond blijven. Het merk was daar heel duidelijk aan ondergeschikt.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Lidl die haar medewerkers/leveranciers bedankte in advertenties in kranten en op social media.
  • Nike die met ‘Play inside. Play for the world’ de consument motiveerde om vooral binnen te blijven.
Corona communicatie

Fase 2 – Praten merken alleen maar over zichzelf

Vanaf week twee zagen we de boodschap omdraaien. Het was niet één merk die ons vertelde dat ze klaarstonden voor de consument, de merken struikelden bijna over elkaar om te vertellen dat ze voor ons klaarstonden. Een mooie illustratie hiervan vind je in het volgende filmpje:

Het was een goede boodschap, maar zeker niet uniek. Als zoveel merken hetzelfde verhaal vertellen, kun je jezelf als merk nog maar heel moeilijk onderscheiden. Het is namelijk het verhaal van de crisis en niet het verhaal van het merk.

Fase 3 – Niet zozeer praten maar bewijzen

Na deze eerste weken van de lockdown krijgen we steeds meer ‘vrijheid’ terug om te bewegen en samen met familie en vrienden af te spreken (op gepaste afstand). Het ‘nieuwe normaal’ krijgt vorm, maar daarbij kiest de consument wel waar voor zijn geld. Ze mogen nog niet zo veel doen en houden daarnaast ook rekening met een financieel onzekere toekomst.

We zitten nu in een fase waar je als merk moet laten zien wat voor (nieuwe) toegevoegde waarde je kunt bieden aan de consument. Relevantie wordt belangrijker dan ooit!

In de eerste weken zag je dat al voor merken die het thuiszitten veraangenaamden. Zo zagen we bij onze eigen klanten Squla of Kidsweek een stijgende vraag. Maar ook breder bij merken voor thuissporten en huisdecoratie was eenzelfde trend te zien.

Nu de consument langzaam weer meer vrijheid krijgt, kunnen ook steeds meer merken weer een relevante plek veroveren in het leven van de consument. Deze plek verover je echter niet met een mooie aanbieding (om het verlies een beetje te compenseren), maar door een relevante boodschap die de consument kan inspireren.

Al moeten we eerlijk zijn, dat is altijd al het beste geweest. Echter zorgt elke crisis ervoor, en deze dus ook weer, dat de consument de opportunistische merken harder af al zal straffen.

Welk merk vindt zichzelf en daarmee zijn boodschap richting de consument opnieuw uit? De sterrenrestaurants hebben in ieder geval al een voorsprong genomen. Wanneer start bij u het nieuwe menu?

Mediabureau ZIGT, Joppe Andriessen

Kijk hier de ZIGT Update waarin Joppe dit stuk nog toelicht.