Competitief nieuws vanuit het Mediahuis
25-11-2020

Plannen 2021
Competitief nieuws vanuit het Mediahuis

Mediahuis heeft een roerig jaar achter de rug. Met name de commerciële afdelingen hebben een flinke verandering ondergaan. Vervelend genoeg heeft Mediahuis ook een flink aantal collega’s uit de regio laten gaan. Kortom des te meer reden om Mediahuis te vragen waar ze nu staan en wat de plannen zijn voor 2021.

Wat zijn de belangrijkste wijzigingen en plannen:

  • Nieuwe structuur mediahuis NDC/MHL bureaukorting print
  • Product update / innovatie Mediahuis

Met het oog op efficiëntie en effectiviteit zitten er nu meer specialisten in de bureauteams, met als doel inhoudelijk advies overbrengen aan de bureaus. Met deze product gedreven aanpak gaan zij graag met de advertentiemarkt in gesprek waaronder ZIGT.

Qua product update is het belangrijk om te melden dat NDC over is genomen door Mediahuis. Voorheen werden de titels van NDC geëxplodeerd door DPG en hiermee is er voor Mediahuis een sterkere focus op print. In het portfolio zitten de titels van Media Groep Limburg. Mediahuis heeft daarmee, via Noord-Nederland de NDC, Centraal Nederland het oude TMG en Zuid-Nederland met MGL, een zeer sterke positie in Nederland.

Als laatste uitgever nemen ze definitief afscheid van de bureaukorting. Bureaukorting is met name in de online competitie met andere (internationale) exploitanten niet meer van deze tijd. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de tariefkaart voor 2021.

Voor online zijn er nog onzekerheden, de verwachting is dat Mediahuis verschillende tarieven zal hanteren voor online media waarmee personen worden bereikt die een abonnement hebben op een van de vaste titels en waarvan Mediahuis first party cookies en de tarieven voor contextual targetting. Hoe dit zich zal ontwikkelen is op dit moment nog niet bekend. Deze tarieven worden steeds vaker bepaald door de markt, het feit is wel dat Mediahuis hier een nadrukkelijk competitieve positie in wil innemen.

Wat kan de Mediahuis concreet leveren aan adverteerders:

  • Nieuwe take over
  • Video (outstream 2.0)
  • Dumpert brand safe
  • Elastic social
  • Performance Desk
  • Data
  • Brand Metrics (brand uplift meter)

Dumpert? Ja, Dumpert heeft een metamorfose doorgemaakt. Dit is een ideaal platform om de moeilijk te bereiken Generation Z en millenials te benaderen. Door middel van een moderation team is er een slot op de deur waardoor het suitable for work & advertisers is.

Sjoerd Wijtzes
Sjoerd Wijtzes
Media Consultant