
Inspiratiesessies
Content strategie en aanpak bij de FD Mediagroep
Afgelopen vrijdag had ZIGT heeft een bespreking gehad met het content team van de FD Mediagroep (Effect). Binnen de FD Mediagroep is content King. De redactie is onafhankelijk en bepaald zelfstandig waar ze overschrijven, merken en bedrijven kunnen dit proces niet beïnvloeden. Commercieel staat voor ons als marketeers en media mensen een breed scala aan producten klaar om advertenties in te kopen bij de FD Mediagroep, radio, print en online heeft de FD Mediagroep een breed portfolio. Maar er kan meer en daar speelt de afdeling content een sleutelrol binnen de organisatie.
Voordat we de cases, voorbeelden en workflow beschrijven is het belangrijk om toch het onderwerp C-Level en de B to B besluitvorming met elkaar door te nemen. Korte aanwezigheid en werken met campagnes werkt beperkt in een groep beslissers die bezig is met de lange termijn, grote investeringen en complexe besluiten. Als merk of bedrijf in de short list komen van deze groep is er een van een langere adem. Deze lange adem werkt de afdeling content met haar klanten uit binnen de media van de FD Mediagroep. Het bouwen van Thought leadership in zakelijke domeinen zoals finance, tech en innovatie lukt met relevante, journalistieke, inhoudelijke en onderbouwde content.
Wat kan de FD Mediagroep dan concreet leveren aan adverteerders:
- Advertentie mogelijkheden;
- Schrijven van Brand Stories die worden geplaatst in geschreven media (print en online) en uitgezonden op radio & podcasts;
- Onderzoek naar de positie en bekendheid van het merk voor en na;
- Tech, first party data binnen de media wordt gebruikt om doelgroep personen te alloceren en te retargeten op verschillende momenten met verschillende content en advertenties;
- In een dashboard is de campagne en het bereik zichtbaar;
- Extern media-inkopen om zo de, samen met klanten, ontwikkelde content ook bijvoorbeeld op platformen zoals LinkedIn zichtbaar te maken.
FD Mediagroep is voor veel merken gericht op de B2B markt een structurele partner die vaak vele jaren duurt. En ondanks, het vaak campagnematige karakter van de communicatiemarkt, tracht de afdeling juist structureel de samenwerking te waarborgen. Niet altijd lukt dit. Het structureel investeren in marketing is niet in ieder bedrijf of merk werkzaam in de B2B markt gegeven. Daarnaast is juist voor merken die zich willen presenteren aan de zakelijke markt de FD Mediagroep een goed vertrekpunt. Jezelf als jong bedrijf positioneren naast een sterke autoriteit zoals het FD blijft de belangrijkste reden voor bedrijven om zich als new business te presenteren bij de afdeling content en als daarbij verder wordt gekeken dan de inzet van een banner is dat een kwalitatieve eerste stap.
De afdeling heeft veel voorbeelden en cases.