Cross Media Café met thema: Online radio en podcasts
17-09-2018

Vakbijeenkomst
Cross Media Café met thema: Online radio en podcasts

Steeds meer mediapartijen zien de toegevoegde waarde van het produceren van digital audio diensten, denk hierbij aan podcasts of online radio. Dit zien wij als mediabureau terug in de markt door onder andere de groei van het aantal platformen die inspelen op deze trend. Denk hierbij aan de introductie van Juke door Talpa, Blendle die z’n audio-team, dat artikelen inspreekt, flink uitbreidt, maar ook zeker door de groei van het aantal podcasts in Nederland. Genoeg redenen om aanwezig te zijn bij Cross Media Café met het thema Online Radio en Podcasts.

De Cross Media Cafés zijn vakbijeenkomsten waarbij leden in korte tijd worden bijgepraat over een relevante ontwikkeling in de media. De bijeenkomsten worden over het algemeen goed bezocht en vinden sinds 2016 plaats in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid op het Mediapark.

Afgelopen dinsdag werd een volle zaal (zo’n 200 man) bijgepraat over de ontwikkelingen, belemmeringen, succesverhalen en valkuilen van deze audio vormen, waarbij overigens sterk de nadruk lag op de podcast – toch wel de hipste van de 2. In een leuke opzet met sprekers die elk maximaal 15 minuten aan het woord waren en hun bevindingen deelden met het publiek. De sprekers liepen uiteen van de makers, producenten van podcasts (Michiel Veenstra & Dag en Nacht), eindredacteuren (BNR, Radio1 en Nu.nl) en ook streamingdiensten als Spotify en Juke. Wij waren erbij en delen graag de highlights en takeouts met je.

Bereik

Podcasts zijn hip and happening, maar het bereik staat in schril contrast met dat van lineaire radio of het regulier luisteren naar muziek. Winkel Eikelboom van NPO gaf aan dat het luisteren naar Podcasts nog wacht op haar ‘doorbraak’ moment. Hij ziet binnen de NPO dat het bereik van de verschillende podcasts die zij aanbieden redelijk stabiel is. En dat het er ook niet op lijkt dat podcasts de gewone radio weg beconcurreerd. Podcasts zijn vooralsnog een mooie aanvulling op het lineaire radio aanbod – juist door de mogelijkheid om een podcast echt op een niche te richten met onderwerpen die niet interessant zijn voor het grote(re) publiek bij de reguliere radio (of TV).

BNR gaf aan juist wel die stijgende lijn in gebruik en bereik te zien. Maar wellicht komt dit succes wel doordat de podcast luisteraar sterke overeenkomsten vertoont met de BNR luisteraar, aldus Annick van der Leeuw van BNR. Podcasts zijn een belangrijke pijler binnen BNR en zij heeft dan ook een app ontwikkelt, SMART Radio, wat helpt bij het snel kunnen vinden van specifieke audio content, welke playlists toont op basis van persoonlijke interesses en automatisch segmenteert.

De content moet toegankelijker zijn om zo grote groepen mensen te kunnen bereiken, zo vindt ook Herbert Codee van De Radio Podcast en de EO die deze middag aftrapte als eerste spreker. Dergelijke tools zijn noodzakelijk wil het bereik van podcasts groeien en het ‘doorbraak’ moment daadwerkelijk komen.

Voor adverteerders

Maar waarom zijn podcasts dan wel een waardevol advertentiemedium? Veelal gaat het over één specifiek thema of overeenkomende onderwerpen waarin de luisteraar sterk is geïnteresseerd of zich goed mee kan identificeren. Denk hierbij aan sport gerelateerde podcasts (Rode Lantaarn, Boord Radio en Neutrale Kijkers) maar ook zeker binnen het zakelijk umfeld (De Technoloog en Beurswatch). Een adverteerder kan hiermee een onderwerp claimen en heel gericht relevante boodschappen overbrengen aan trouwe luisteraars. Spreker Michiel Veenstra, maker van de podcast D-tales en DJ bij (nu nog) 3FM, gaf het voorbeeld van een reisorganisatie die georganiseerde reizen naar Disney Land verzorgt. Dit is een 1-op-1 match met D-tales, de Nederlandse podcast van Michiel over alles wat met Disney te maken heeft.

De cijfers

Er werden ook nog wat cijfers getoond. Zo wist Wim Eikelboom (NPO) te vertellen dat 29% van de podcast luisteraar deze haalt uit Spotify (tegen 22% uit iTunes en 14% uit SoundCloud). En dat 38% van de Podcast luisteraar dit thuis op de bank doet (15% onderweg en 15% in bed). Annick van der Leeuw (BNR) wist te vertellen dat 88% van de podcastluisteraars naar alle afleveringen van een reeks luistert. Dat 85% een groot deel of alles van een aflevering afluistert en dat 90% van de podcastluisteraars de naam van de adverteerder onthoudt.

Metrics

Eigenlijk waren alle partijen het over een belangrijk punt eens; we moeten de komende tijd werken aan één metric voor het bepalen van bereik, een (inter)nationale podcast currency. Op dit moment zijn in de markt geen uniforme regels over het meten van de resultaten. Wanneer is een podcast luisteraar bereikt? Nadat hij of zij de stream heeft gestart? Of na 5 seconden? Of na 30 seconden? Wat dit lastig maakt is dat podcasts worden beluisterd via verschillende platformen (o.a. Spotify, Itunes, Google Podcast & Soundcloud) en elk platform houdt er haar eigen meetmethoden op na. Er is dus nog geen consensus, al gaf het NLO (aanwezig in de zaal) aan wel bezig te zijn met het ‘meten’ van online radio en podcasts. “Dat zou een mooi kerstcadeau zijn!”, aldus Annick van der Leeuw van BNR.

De podcast en online radio zitten nog echt in de pioniersfase. We zitten met z’n allen overvol met ‘schermtijd’, maar voor de oren liggen er nog voldoende kansen en mogelijkheden. Mede ook dankzij de techniek en de toegenomen beschikbare mobiele data. Google gaat audio belangrijk maken en ook bij Spotify staat de podcast hoog op de agenda. Zo zullen ook de podcasts van de NPO binnenkort via deze dienst beschikbaar zijn weet spreker Wilbert Mutsaers van Spotify ons te vertellen. Al met al een geslaagde middag en voor degene die het event gemist hebben en na het lezen van dit verslag toch nog meer wil is er, hoe toepasselijk ook, een podcast van dit event te beluisteren via de podcasts van Spreekbuis.nl.

ZIGT Mediabureau, Veroni Engelhart & Dylan Tallane