Verslag Cross Media Congres 2017
20-04-2017

Wij waren er bij!
Verslag Cross Media Congres 2017

Waar de meeste ogen gericht waren op de uitreiking van de Crossmedia Awards werd bijna vergeten dat overdag het Cross Media Congres plaatsvond in het Compagnietheater te Amsterdam. Op uitnodiging van Jean Mineur Mediavision is het congres (het ochtendprogramma) door ZIGT bijgewoond.

De definitie van crossmedia

De eerste spreker was Remko Poggelenkaas, commercieel directeur van een van de sponsoren Abovo Media. Wat is crossmedia dan precies? Hier is volgens Remko, en zijn bron Wikipedia, geen vaste definitie voor. Het is in ieder geval niet het inzetten van twee verschillende mediumtypen. Crossmedia bestaat uit meerdere ingrediënten. Een van de belangrijkste ingrediënten is the big idea, de rode draad die door de campagne heen verteld moet worden. Dat hoeft niet bij elke inzet hetzelfde te zijn, want elk mediumtype heeft weer zijn eigen functionaliteit die op een andere manier/moment gebruikt wordt. Kortom, er is geen vaste definitie, maar zorg dat je over de inzet  nadenkt en dat  de verschillende mediumtypen op elkaar aansluiten, alleen dan kom je tot een goede crossmediale campagne.

Talpa Radio

Na Remko stond een gesprek tussen journalist Bas Vlught en commercieel directeur van Talpa Radio (tevens ook een van de sponsoren) Tijmen Bos op het programma. De boodschap was hier met name dat radio meer is dan het traditionele medium op de FM. Radio bij Talpa Radio staat voor ‘the home of music entertainment’. Met de vier zenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica in het portfolio kan verder gebouwd worden aan de profielen van deze zenders. 538 en Sky Radio kunnen meer verjongen, net als Radio Veronica. Radio 10 is juist heel stabiel, groeit onder de doelgroep 30-59 jaar en doet het erg goed. Over de mogelijke overstap van Mattie & Wietze naar Sky Radio is niet gesproken, maar deze overstap zou wel heel goed passen in het verjongingsproces van Sky Radio.

De crossmediale toekomst van NU.nl

De laatste spreker van het ochtendprogramma was hoofdredacteur van NU.nl, Gert-Jaap Hoekman. Hoe crossmediaal is NU.nl kan je je afvragen, het is toch een 100% online platform? Toch heeft NU.nl interessante samenwerkingen waar crossmedia in terugkomt, denk aan de Champions League wedstrijden, het NU.nl sport tijdschrift en samenwerkingen met SBS programma’s. Hoe ziet de toekomst van NU.nl eruit? In de nabije toekomst gaat NU.nl een nieuwe Smart TV app ontwikkelen, het meest actuele nieuws moet tenslotte ten alle tijden geconsumeerd kunnen worden. En in de verre toekomst? Denk aan een NU.nl app in de auto, die je naast het laatste nieuws ook voorziet van de verkeersinformatie en het weer. Of een wekkerradio die je ‘s morgens gelijk verteld wat het laatste nieuws is en wellicht ook een kijkje kan nemen in je agenda. Het doel van NU.nl is in ieder geval om te zijn waar de gebruiker ook is.

Het ochtendprogramma is afgesloten met de Startup competitie. 30 startups hebben mee gedaan aan de competitie en de 6 winnaars mochten kort spreken en zijn de hele dag aanwezig bij het congres om zich extra te kunnen presenteren in de netwerkruimten. Het was een interessante ochtend met gevarieerde inzichten op crossmedia die werd afgesloten met 6 zeer inspirerende startup sprekers. Bedankt Jean-Mineur voor de uitnodiging!

Mediabureau ZIGT, Lisanne van den Heuvel