D-day: CrossMedia:Tijd
01-05-2015

Resultaten mediabereiksonderzoeken
D-day: CrossMedia:Tijd

Gisteren, donderdag 30 april, werden de resultaten van CrossMedia:Tijd gepresenteerd. Een heuglijke dag. CrossMedia:Tijd is de fusie van maar liefst vier mediabereiksonderzoeken op basis van het vorig jaar al beschikbaar gekomen Tijdsbestedingsonderzoek “Media:Tijd”.

Er is door de Nederlandse mediawereld reikhalzend uitgekeken naar dit moment. Het is dan ook niet zomaar iets: eindelijk zijn er dan data uit de verschillende mediabereiksonderzoeken dusdanig gecombineerd (gefuseerd feitelijk) waardoor gecombineerd bereik van mediumtypen kan worden gerapporteerd. Door de koppeling met het basisbestand Media:Tijd aan het bronbestand NOM Doelgroepmonitor (print), SKO (TV), NLO (radio) en DDMM (online) kunnen er nu analyses worden gemaakt op basis van socio-demo’s, activiteiten, interesses, waarden en opinies, Hierdoor kunnen deze analyses worden gemaakt voor de daadwerkelijke marketing- of communicatiedoelgroepen van adverteerders en niet alleen de geijkte media-inkoopdoelgroepen als 20-49 jaar. En dat is maar één voorbeeld van wat er met deze data kan.

CrossMedia:Tijd biedt met name op strategisch vlak en bij scenarioplanning ontelbare mogelijkheden om de beste mediamix samen te stellen én deze ook goed cijfermatig te kunnen onderbouwen. Hiermee zijn we echt een nieuw tijdperk van media-onderzoek binnengetreden.
Zijn er dan helemaal geen negatieve punten te benoemen? Oh, zeker wel. Zo mist er nog een mediumtype in z’n geheel (out-of-home), zijn de data waarop CrossMedia:Tijd nu draait behoorlijk oud (van eind 2013) waardoor online video en mobile, inmiddels vrijwel onmisbare ‘mediumtypen’ nog ontbreken. Tóch moeten we deze nieuwe data omarmen, omdat het veel vragen gaat beantwoorden die we voorheen, samen met onze klanten, op basis van onderbuikgevoel moesten bekijken. Naast (nieuwe) data blijft gezond verstand, up-to-date zijn met de nieuwste mediaontwikkelingen en creativiteit belangrijk om effectieve mediacampagnes op te zetten.

In Engeland is er inmiddels al een vijfde release uit van hun CrossMedia:Tijd: Touchpoints. Zij presenteerden gisteren aan de massaal toegestroomde vakgenoten hun ervaringen evenals concrete voorbeelden die met deze gecombineerde data mogelijk worden. Zeer toepasselijk (en slim!) was daarbij de uitleg aan de hand van de Hype Cycle van Gartner.

De verwachtingen van CrossMedia:Tijd werden hiermee goed gemanaged, hopelijk doorlopen we in Nederland deze cyclus sneller dan ze in Engeland hebben gedaan, met de learnings die zij graag beschikbaar stellen, waardoor de huidige omissies zo snel mogelijk worden weggepoetst en het nóg beter wordt.

Volgende week zal de data van dit onderzoek aan de markt beschikbaar gesteld worden en kunnen we los! Het kon wel eens een mooie lente worden.

Mediabureau ZIGT, Matthea van der Veen