Dag 5: op bezoek bij Snapchat
11-10-2016

Adfo Innovation Study Tour
Dag 5: op bezoek bij Snapchat

Vandaag bezoeken we het Mad Men-achtige CAA Advertising, onze eigen Reinout Oerlemans en Snapchat, het snelst groeiende netwerk dat lang niet alleen meer onder jongeren snel groeit.

Bij ons eerste bezoek voelt het bijna alsof we de set van Mad Men oplopen. Tien verdiepingen met marmer, glas en suits, heel veel suits. CAA Advertising is in Amerika – en dan vooral in Los Angeles – ‘huge’. Jonge merken worden hier wereldberoemd gemaakt via het netwerk van CAA, dat alle takken van de communicatiesport beheerst. Ze houden over het gehele proces rechtstreeks of via leveranciers controle. Voor de creatieve bureaus onder ons reisgezelschap een mooie wake-up call. Het gaat om serieus geld. In totaal 1.800 werknemers, valet parking voor de deur beschikbaar. De cases die we te zien krijgen zijn mooi, maar het draait vooral om het netwerk dat CAA heeft en dat voel je. Het mag wat kosten.

Vlak achter het strand van Santa Monica zit Snapchat. Het populaire social network koopt steeds meer van de woonhuizen, loodsen en winkels in het huizenblok waar ze zich hebben gevestigd. In de vergaderzaal cq. woonkamer pakken we eerst de stoelen uit voordat we kunnen zitten. Snapchat introduceert steeds meer tools en de eerste gebruikers fungeren daarbij als ambassadeur; ze helpen andere gebruikers de applicaties ook te gebruiken. Zo gaan de nieuwe introducties vrijwel automatisch. Ook het introduceren van commerciële proposities gaat op deze manier. De intensiteit waarmee gebruikers en adverteerders Snapchat omarmen zie je terug in de effecten van zelfs kleine campagnes met wel 66% conversie en de groei van het bedrijf – te meten aan het aantal woonhuizen dat wordt opgekocht in de badplaats. Fijne gadget: de Snapchat camerabril. Een prachtproduct waarmee je super simpel korte filmpjes maakt. Komende december te koop vanaf 150 dollar. Snapchat ziet zichzelf overigens niet echt als een sociaal platform. Zoals ook op de website staat: ‘we zijn een camerabedrijf’. Vandaar de bril. Op dit moment groeit het aantal ‘oudere’ gebruikers flink. 50% van de 150 miljoen dagelijkse gebruikers is nu ouder dan 25 jaar. Op een later moment komen we terug op de specifieke advertentiemogelijkheden waar ze met veel Amerikaanse passie over vertellen.

Aansluitend de lunch bij ‘onze eigen’ Reinout Oerlemans, eigenaar en directeur van 3 Ball Entertainment. Hij benadrukt het belang van intellectual property in de lineaire tv-wereld en hoe deze nu in de wereld van de vloggers, bloggers en andere creators nog in de kinderschoenen staat. Terwijl het belang inmiddels net zo groot is als in de meer conventionele tv-markten. Reinout is zoals we weten groot geworden door het wereldwijd verkopen van zijn tv-formats. Terwijl Nederland op de achtergrond tegen Wit Rusland een oefenwedstrijd speelt, legt hij het belang van een goed zakelijk netwerk nog maar eens uit. Met een extra dosis inspiratie lopen we de deur uit.

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer