Daling in bereik 3FM zet verder door
17-03-2016

Nationaal Luister Onderzoek
Daling in bereik 3FM zet verder door

Vandaag hebben de luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode januari-februari 2017 ons bereikt. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zien we een flink aantal ontwikkelingen. Van de tien populairste radiostations zien Radio 10 en NPO 2 hun marktaandeel het sterkst stijgen, waar 3FM voor het derde jaar op rij groots verlies moet incasseren.

Het grote verlies van 3FM (de zender verloor liefst 28% van haar marktaandeel, doelgroep 10+) komt niet uit de air vallen. Nadat 3FM in 2014 nog een marktaandeel van 10,3% had, is sindsdien een sterke daling ingezet en is het aandeel in drie jaar tijd zelfs gehalveerd. Er is nu serieus werk aan de winkel in Hilversum want het totale NPO aandeel kan hier serieus last van krijgen.

Radio 538 weet zijn status van marktleider vast te houden. Het populairste radiostation van Nederland heeft in de periode januari-februari 2017 een marktaandeel van 11,5% behaald, ondanks een dalend weekbereik van 160.000 luisteraars. De zenders NPO 2 en SKY Radio verstevigen hun positie op de tweede en derde plaats.

Waar tijdens de verkiezingen van vorige week er bijna alleen maar winnaars aangewezen waren, zien we in het radiolandschap overwegend verliezers. Slechts vier zenders weten hun weekbereik te verhogen (NPO1, NPO2, BNR en Q-music). De overige zenders moeten allen genoegen nemen met minder luisteraars, alhoewel binnen de (zender-)doelgroepen zelf ongetwijfeld betere cijfers te melden zijn. Vergeleken met de eerste twee maanden van vorig jaar lijdt radio an sich een absoluut verlies in totaal bereik van 177.000 luisteraars. Wanneer we verder terug in de tijd kijken, zien we hierin (nog) geen trend, maar geeft het ons wel aanleiding deze ontwikkeling goed in de gaten te houden.

Mediabureau ZIGT, Koen Hartog

Bron: Nationaal Luister Onderzoek (NLO) / Radio luistercijfers januari-februari 2017