“Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook de ander niet”
20-09-2016

De Correspondent
“Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook de ander niet”

De journalisten Dimitri Tokmetzis en Maurits Martijn van De Correspondent brachten maandagavond bij DWDD de gegevens in kaart die worden verzameld door middel van online surf gedrag. Interessant item voor leken maar beperkt belicht. Met 800.000 kijkers is DWDD een groot platform voor de heren om dit te delen. Dat weten we dankzij de SKO data. Toen ik aansluitend een interview met dezelfde journalisten in NRC.next en op Facebook tegenkwam, was mijn achterdocht gewekt.

Relevantie versus privacy

Adverteerders (en bureaus) willen hun boodschap zo relevant mogelijk maken voor degene die hem ziet. Hoe meer data, des te groter is de kans dat deze positief wordt ontvangen en eventueel tot een aankoop leidt. Gechargeerd gezegd: het verzamelen van persoonlijke (online) data levert een blije consument, een blije adverteerder en uitgever op.

Relevante boodschappen versus het prijsgeven van persoonlijke data is een dunne lijn. Dat is een klare zaak. In het item werden de voordelen van dataverzameling niet belicht en mensen hiermee afschrikken is plat. Ik hoop ten zeerste dat kijkers van DWDD zich ook realiseren welke rol data speelt in positieve zin. Data zorgt er niet alleen voor dat boodschappen gericht worden gecommuniceerd. De analyse van data redt zelfs levens. Kortom, data maakt relevantie nog relevanter.

Achterdocht was toch terecht

Terug naar mijn achterdocht. De Correspondent heeft zelf ook profijt van de technieken die ze aanvallen. Op Facebook worden dankzij het bestaande algoritme indirect nieuwe leden geworven voor de Correspondent. Ook worden Social Ads ingezet en getarget voor de verkoop van hun boeken.

Als je het fragment van De Wereld Draait Door terugkijkt, verbaas je dan vooral niet als je binnenkort een aanbieding voor het boek te zien krijgt. Of een aanbod om een uitzending van DWDD bij te wonen.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook de ander niet.

Rik von den Hoff
Rik von den Hoff
Media Director