De Grote Marketing Enquête, 24Festival, MarketingLive!, Effies: en dat allemaal in 3 uurtjes!
18-11-2020

What doesn’t kill you makes you stronger
De Grote Marketing Enquête, 24Festival, MarketingLive!, Effies: en dat allemaal in 3 uurtjes!

Werden vorige week de marketeers nog onder de loep genomen door het IAB – of tegenwoordig de VIA, sinds de fusie met de VEA – staat nu de Grote Marketing Enquête op de agenda. Het jaarlijkse onderzoek van Adformatie, in samenwerking met onderzoeksbureau DVJ. Jaarlijks peilen ze de stand van zaken in het marketing vak. De uitkomsten zijn gisteren gepresenteerd tijdens het 24Festival, of MarketingLive!, de 2 namen worden door elkaar heen gebruikt. Duidelijk? Nee niet echt. Feitelijk is het een voorprogramma of inleiding tot de Effie Awards Show later op de dag. Dit jaar voor 100% online en laten we wel zijn dat is niet nieuw meer, we zijn er aan gewend geraakt.

Ik ga niet met u de Effies bespreken. ZIGT is sponsor en daarin zijn we dan natuurlijk hartstikke gekleurd. Een Effie Award in ons vakgebied is het hoogst haalbare omdat bedrijfsdoelen worden gehaald dankzij de inzet van marketing, communicatie en media. Chapeau voor de winnaars! Jullie zijn niet zomaar “Good” maar “Great”! ZIGT was betrokken bij enkele campagnes en ook genomineerd voor een Effie Award maar helaas niets gewonnen. Volgend jaar beter. What doesn’t kill you makes you… etc. Wat ik hier vooral met u wil bespreken zijn enkele van de gepresenteerde uitkomsten van de Grote Marketing Enquête. De informatie uit de enquête en het onderzoek van de VIA bij elkaar opgeteld is een fantastische basis voor een ondernemende marketeer.

Grote Marketing Enquête

Hier zijn 1.000 marketeers ondervraagd en dit is aangevuld met kwalitatieve sessies. Ja, ik weet niet waar ze de tijd vandaan halen maar dat levert uiteraard wel goed inzichten op. De belangrijkste conclusies:

  1. Marketing is belangrijk. Ja oké, dat wisten we al, maar indien marketing goed gewaarborgd is binnen de C-suite van bedrijven dan zijn ze ook echt succesvol. Dat is wel nieuws.
  2. Het hebben van een merkvisie waarbij deze consistent wordt uitgedragen en vernieuwd wordt naar de veranderende omstandigheden levert ook winnaars op.
  3. Covid19 is geen winnaar, dat weten we allemaal maar het mereldeel van de marketeers gelooft dat de impact van Covid19 op onderdelen in gedrag en economie blijvend is.

Verder werden er in de uitzending 4 van de 8 trends besproken die worden herkend door de marketeers:

  1. Diversiteit. In 2050 heeft 40% van de Nederlanders een migratie achtergrond. Dat betekent dat bedrijven hier mee bezig moeten zijn. Slechts 40% is dat en slechts 10% van deze bedrijven heeft hier ook echt een beleid in.
  2. KPI focus. Bedrijven richten zich heel hard op KPI’s. En dat werkt. Bedrijven die dit doen zijn succesvoller dan hun concurrenten. Veel marketingtools ondersteunen deze werkwijze en ze werken dus ook.
  3. Purpose. Wat doe je als merk voor ons allen? 70% van de marketeers vind dit belangrijk. Millenials vinden het belangrijk. Zonder purpose geen toekomst! Maar even een purpose verzinnen dat kan niet, daar prikken we zo doorheen.
  4. Media is belangrijk. De inzet voor marketeers van media is belangrijk want zo bereik je je klanten. Alle media? Hoewel de leden van het panel al druk bezig waren aan het budget te trekken, wordt met name het belang van media en de verkregen inzichten als belangrijk ervaren. Hoe werd niet beantwoord.

Dank voor deze inzichten.

Later op de dag werden de Effies uitgereikt. Presentator Maarten Bouwhuis, die naar mijn idee wel klaar is met cases van Tesla en Amazon die al jaren uitgekauwd worden, kan dankzij de prijswinnende campagnes van Zeeman, ASN en zelfs de overheid met Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hopelijk nieuwe topcases toevoegen aan het goede repertoire van zijn gasten in zakelijke setting. Laten we Nederlandse voorbeelden van topbedrijven gebruiken in onze trotse communicatie!

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer