De kijkcijferoorlog in het weekend
13-09-2019

Vechten om kijkers
De kijkcijferoorlog in het weekend

Afgelopen weekend ging het los: de grote kijkcijfershows zijn van start gegaan. Op zaterdag stond ‘Dancing with the Stars’ (RTL) tegenover ‘Ik hou van Holland’ (Talpa) en ‘Beste Zangers’ (NPO). Een spannende avond voor RTL en Talpa, gezien de verhuizing van Ik hou van Holland met Linda de Mol van RTL naar Talpa.

Op zondag is voor het eerst Expeditie Robinson op RTL te zien, gaat Talpa de strijd aan met Miljoenenjacht en is er op NPO Onze Boerderij te zien. Allemaal programma’s die op zichzelf al succesvol zijn gebleken, maar nu ze tegenover elkaar geprogrammeerd worden is het de vraag wie de langste adem heeft.

Veel media heeft al geschreven over afgelopen weekend, laat staan de hectiek over Wendy en Chantal. De kijkcijfers die gepubliceerd zijn en waar iedereen het over heeft zijn de kijkcijfers op de doelgroep 13+. Dit geeft dus weer wat heel Nederland van jong naar (voornamelijk) oud heeft gekeken. Echter is het voor ons vak en dus de commerciële achtergrond veel interessanter om te kijken naar een meer commerciële doelgroep, namelijk die doelgroep waar de meeste plannen op TV op gebaseerd zijn, 25-54 jarigen. Het resultaat verandert hierdoor behoorlijk en dan worden de winnaars opeens de verliezers van de avond.

Zaterdag

Met een verschil van maar 40.000 personen in de doelgroep wint NPO nipt van Ik hou van Holland met maar liefst 567.000 kijkers. Wel is het goed nieuws dat Talpa met de komst van Linda dus een groot aantal kijkers naar zich toe heeft weten te trekken, RTL die hier namelijk Dancing with the Stars tegenover had gezet moet zijn verlies nemen met 12% minder kijkers.

De verschillen zijn dus minimaal wat aangeeft dat goede programmering op alle zenders de kijkers wel naar Lineaire TV weet te krijgen.

Op de doelgroep 13+ zijn de kijkcijfers uiteraard een stuk positiever. Ik hou van Holland wint afgelopen zaterdag de strijd van Dancing with the Stars en weet 1.183.000 kijkers te trekken. Dancing with the Stars trok die avond 976.000 kijkers.

Ondanks het grote eerste succes van Talpa op de zaterdagavond, wint de NPO het van beide zenders door met Beste Zangers 1.191.000 kijkers te boeien.

Toch vallen deze mooie kijkcijfers tegen als we deze vergelijken met de voorgaande seizoenen van de programma’s. Als we kijken naar de kijkcijfers van het laatste seizoen van Ik hou van Holland, zien we een daling. Het laatste seizoen werd uitgezonden in 2016 op RTL4. Het programma wist hiermee gemiddeld 1,8 miljoen kijkers te trekken. Dit is ruim 600.000 kijkers meer dan afgelopen zaterdag.

Ook Dancing with the Stars daalt in het aantal kijkers. Het laatste seizoen werd in 2009 uitgezonden op RTL4 en boeide toen gemiddeld 1,2 miljoen kijkers.

Zondag

Op zondag is de avond flink veranderd ten opzichte van afgelopen jaren. Expeditie Robinson wordt niet meer op donderdag uitgezonden maar heeft een mooie Prime Time plek op Zondag en op de hoofdzender RTL 4 gekregen. Talpa heeft geprobeerd met Miljoenenjacht hier concurrentie mee te bieden en ook de NPO zet met Onze Boerderij fors in. Echter als we naar de doelgroep 25-54 kijken dan schiet RTL er met kop en schouders boven uit. Meer dan 1,1 miljoen kijkers van de doelgroep 25-54 (17% bereik) wist deze zender te vinden. NPO en Talpa samen halen dit bereik in deze doelgroep niet eens. Hiermee heeft RTL een zondag avond goudmijn die door de andere partijen nog niet bij te houden is.

De keuze om van zowel dag als zender te veranderen is zoals het er nu uitziet een goede zet geweest van RTL. Wanneer we de wijziging vergelijken op de 13+ doelgroep zien we een stijging van 655.000 kijkers ( 1.565.000 in 2019 op RTL 4 versus 910.000 in 2018 op RTL 5). Echter wordt Eilandpraat nu wel nog op RTL 5 uitgezonden met weliswaar een korte start op RTL 4. Door de hevige concurrentie op de zondagavond haken veel kijkers hier nu wel af. Waar ze vorig jaar nog 467.000 kijkers wisten te boeien zijn dat er nu maar 182.000.

Al met al was het een interessant weekend waarbij wij vooral benieuwd zijn naar de kijkcijfers van de nog volgende weekenden. Het is in ieder geval voor de TV markt zeer positief dat er steeds meer goed bekeken programmering op de zenders te vinden is. Afgelopen weekend zorgt in ieder geval op de commerciële zenders voor een stijging van 11% in kijktijd t.o.v. afgelopen jaar. Daarnaast is een gezonde concurrentie ook zeker geen slechte ontwikkeling, Talpa heeft met de verhuizing naar onze mening in ieder geval zonder gebroken servies overleeft!

Marijnke van der Burgh & Samantha Hubers, Expertteam kijken, Mediabureau ZIGT