De kracht van online advertising in tijden van (Corona)crisis
20-03-2020

Online ontwikkelingen omtrent COVID-19
De kracht van online advertising in tijden van (Corona)crisis

De recente uitbraak van het nieuwe Coronavirus, ook wel bekend als COVID-19, roept veel stress, onzekerheid en vragen op bij merken. Heel Nederland werkt (waar mogelijk) vanuit huis en bedrijven voeren dagelijkse vergaderingen om de situatie te bespreken en te kijken hoe ze verder gaan. Online gebeurt een hoop. Je kunt er niet omheen of websites en social media staan vol met nieuws over het desbetreffende virus. Van persoonlijke verhalen, fake news tot de laatste updates vanuit de WHO (World Health Organization). Dit artikel is geschreven om merken op de hoogte te houden van de online ontwikkelingen omtrent COVID-19 en bedrijven een steuntje in de rug te geven door mee te denken over eventuele oplossingen of alternatieve campagnes. 

Het moment voor een grotere share-of-voice

Momenteel krabt elke marketeer even twee keer achter zijn oren als het gaat om campagnes die live staan, of op het punt staan om live te gaan. Gaan deze nog wel de effecten en resultaten behalen in de huidige situatie? Het is een lastige keuze waarbij vele factoren van invloed zijn. Van productie tot aan distributie, tot aan uitverkocht zijn of juist helemaal niet relevant meer zijn. Er zijn absoluut een aantal adverteerders, campagnes en/of producten die niet direct een nadelig gevolg hebben van de situatie. Zij hebben geen product of bijkomend sentiment waardoor het niet handig is om te adverteren, zij hebben geen last van de regels die van kracht zijn, en zij hebben ook geen last van logistieke problemen. Maar zijn lopen media technisch wellicht wel weer tegen andere problemen aan. Waar bijvoorbeeld een kanaal als OOH hét kanaal was voor de campagne, heeft dat opeens een tegenovergesteld effect omdat aangeraden wordt zoveel mogelijk thuis te zijn. Maar ook de spitstijdvakken op radio hebben niet meer de waarde die ze een week geleden nog wel hadden.

Maar er is een ook een keerzijde aan de situatie, want op andere kanalen zijn mensen opeens meer dan ooit aanwezig, namelijk in-home. Thuis besteden zij momenteel meer tijd op digitale schermen. Partijen als Sanoma, Talpa, AdAlliance en ook Facebook zien een grote toename in gelezen artikelen en bekeken video’s. Ofwel online content is king.

Een bijkomend voordeel is dat de share-of-voice van adverteerders online groter is doordat een aantal grote branches is gestopt met adverteren. Denk alleen al aan de reis- en evenementenbranche. De impact van de nog aanwezige adverteerders zal hierdoor groter zijn. Op search zien we dezelfde ontwikkelingen. Mensen besteden momenteel meer tijd door op digitale devices en daardoor is er ook een stijging in zoekvolume. De noodzaak om als adverteerder vindbaar te zijn is groot, het is zonde om niet aanwezig te zijn wanneer consumenten opzoek zijn naar producten in jouw categorie.

Denk daarom goed na of je huidige campagne activiteiten in zijn geheel stop zet, of dat het juist voordelig is om alleen te adverteren op bepaalde mediumtype.

Hoe reageert ZIGT op COVID-19?

Dat vrijwel iedereen vanuit huis werkt is even wennen maar dat betekent niet dat het werk stilligt. De faciliteiten zijn ingericht om al het werk door te laten gaan. Vanuit de verschillende online kanalen horen we een sterke verhoging in gebruik. Logisch, want heel Nederland is geadviseerd zoveel mogelijk binnen te blijven. Meerdere platformen geven aan juist nu kansen te zien op het gebied van online advertising, omdat consumenten in deze tijd behoefte hebben aan iets vertrouwds. Het is alsnog van belang consumenten aan je merk te blijven binden. De uitdaging ligt vooral in de aanpak en het zoeken naar de juiste vorm en boodschap.

ZIGT ondersteunt je graag bij het creëren van de juiste aanpak en het vinden van de juiste boodschap. Creativiteit staat hierin voorop en in samenwerking met ZIGT Studio zien wij voldoende kansen om op de juiste manier met de doelgroep in contact te komen.

Lees hier het laatste nieuws over de social kanalen omtrent het Coronavirus.