De media van merken professionaliseert zeer snel
11-03-2016

Mediapresentatie Ahold
De media van merken professionaliseert zeer snel

Gisteren was de mediapresentatie van de Ahold Marketing & Media Group (AM&MG) onder leiding van Alfred Levi op het hoofdkantoor van Ahold. De media van Albert Heijn (en AH.nl), Bol.com, Gall.nl en Etos werden uitgebreid gepresenteerd. De media en communicatiemogelijkheden voor marketeers in de (online) winkel worden steeds uitgebreider en dragen meer en meer bij aan de winst van grote retailers wereldwijd zoals Albaba, Amazon en Zalando. In dat rijtje past de ambitie van het Ahold concern naadloos.

Ahold heeft al decennia lang een gezonde relatie met de leveranciers die binnen AM&MG als klant worden behandeld en daarnaast heeft Ahold een thuismarkt die wel de beste testmarkt van de wereld mag heten. Met meer dan 3 miljoen bonuskaarthouders, die zonder problemen het gedrag on- en offline delen met een supermarkt, heb je een bron van informatie waar je de komende jaren eens lekker op kan studeren en vooral vermarkten. De kennis die is opgedaan in de Nederlandse markt zal het Ahold Delhaize concern ook in andere landen toepassen. Miljoenen bezoekers op de websites levert een zeer hoog bereik.

Bereik dat is door te vertalen naar marketing en sales en alles is meetbaar. AM&MG garandeert dat de ROI altijd is vast te stellen. Niet voor niets een speeltuin voor Alfred zoals hij duidelijk aangaf.

De mogelijkheden zijn divers en slechts een begin van wat ons te wachten staat in de komende jaren. Natuurlijk in de winkel de bekende schapkaarten, vloerstickers en nieuw dan (voor mij) de geurdispensor. Voor thuis de Allerhande, maar de ontwikkelingen zijn natuurlijk online. Display Advertising wordt mogelijk bij Bol.com. De inventory komt via RTB beschikbaar bij mediabureaus. De termen Big data en Algoritme kwamen natuurlijk veelvuldig voorbij maar het is knap om te zien hoe vooral het team van Alfred zich ontwikkeld bij Ahold. Een Algoritme kunnen we positief beïnvloeden door meer te investeren in de media van Ahold dat hebben we geleerd van Google. Het zijn vooral de menselijke voorbeelden waarbij de kennis van AM&MG ter beschikking staat aan de “klanten” van Ahold die mij het meeste aanspraken.

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer