Nederland omarmt de folder nog steeds
16-06-2017

De NOM Foldermonitor 2017
Nederland omarmt de folder nog steeds

Nederland folderland: dat kunnen we wel stellen na het zien van de resultaten van de NOM Foldermonitor 2017. Maar liefst 95% van de Nederlanders (dat zijn 13,0 miljoen mensen) bekijkt folders en 81% komt ook daadwerkelijk in actie naar aanleiding van een folder. Dat zijn op zich geen vernieuwende cijfers, want uit de voorgaande edities van de Foldermonitor bleken deze hoge resultaten ook al. Maar dat de folder een geliefd medium is, staat als een paal boven water.

And the winner is…

Dat de folder een winnaar is op het gebied van bereik, blijkt uit de vergelijking met dagbladen (zowel landelijke als regionale) en huis-aan-huis kranten: het bereik van folders is 95%, tegenover 83% dagbladen (61% landelijke en 51% regionale) en 74% huis-aan-huis kranten. Als we verder inzoomen op de verschillende branches waarin de folders vallen, zien we dat de folders van de supermarkten de meeste mensen bereiken (76%), gevolgd door folders van warenhuizen (65%) en persoonlijke verzorging (62%).

Papier, hier

Ruim de helft zal de papieren folder missen als deze niet meer verschijnt. Dit aandeel blijft onverminderd groot in vergelijking met voorgaande jaren. De papieren folder blijft daarbij favoriet, in vergelijking met de digitale folder: 59% leest uitsluitend papieren folders tegenover 7% die alleen digitale folders leest. 25% leest zowel papieren als digitale folders. Ook in leestijd wint de papieren folder het van de digitale folder: men besteedt gemiddeld 17 minuten aan het bekijken van de papieren folders en 13 minuten aan de digitale folders.

Lekker ontspannen

De Foldermonitor gaat daarnaast ook in op de redenen waarom mensen folders lezen. Deze resultaten wijken nauwelijks af van de voorgaande Foldermonitors, maar zijn wel interessant om nog eens aan te halen. Voor driekwart is het om op de hoogte te zijn van (speciale) aanbiedingen, voor 45% is het pure ontspanning en een derde leest de folders om inspiratie op te doen of om producten te vergelijken. Ook leuk om te weten: voor 43% bepalen folders het boodschappenlijstje en bij 47% zorgen folders voor een positief beeld over de winkel of afzender. Bij 25% van de Nederlanders zorgen folders zelfs voor gespreksstof.

Kijken, kijken, niet kopen?

De belangrijkste vraag is natuurlijk: zorgt de folder nu voor meer aankopen? Jazeker: de helft van de respondenten geeft aan regelmatig zaken te kopen die men in een folder heeft zien staan. 42% is van plan om de winkel te bezoeken en 22% overweegt de website te bezoeken. Hoewel dit laatste slechts een intentie is (en geen garantie voor daadwerkelijke actie), zijn het wel hoge cijfers te noemen!

Het onderzoek is online uitgevoerd door GfK (in opdracht van DDMA https://ddma.nl/actueel/papieren-en-digitale-folder-versterken-elkaar/ en NOM) onder ruim zesduizend respondenten van 13 jaar en ouder in Nederland.

Mediabureau ZIGT – Marnienke van der Maal