De opmars van KINK
30-07-2020

Het mannelijke radiostation
De opmars van KINK

Radiostation KINK, nieuw leven ingeblazen vanuit het voormalige KINK FM, is sinds februari 2019 te beluisteren door iedereen die toegang heeft tot een internetverbinding of DAB+ signaal. De zender van programmadirecteur en dj Michiel Veenstra is sindsdien gestaag bezig marktaandeel te veroveren binnen het domein van online radio. De zender biedt hiermee met name een vast platform voor liefhebbers van alternatieve popmuziek.

Sinds de herstart timmert het station in 2019 hard aan de weg. Tijdens de eerste kennismaking in Q1 2019 tussen KINK en ZIGT lag het geschatte aantal unieke luisteraars per maand iets boven 30 duizend personen. Een half jaar later leek dit aantal verdrievoudigd. Een stijging waar de gevestigde radio-orde alleen maar van kan dromen.

Een bekroning op het eerste (nieuwe) jaar is de prijs van ‘Beste Online Radiostation’ tijdens de Online Radio Awards 2019. Maar de ambities zijn groter dan de sterke groei binnen online radio. Een klein jaar na de eerste uitzending is de zender inmiddels voor de verkoop van commerciële zendtijd ondergebracht bij saleshouse E Power, én heeft het zich aangesloten bij het Nationaal Luisteronderzoek (NLO). Dit maakt het met name voor mediabureaus en adverteerders interessanter om aan de hand van de cijfers te zien wat KINK daadwerkelijk toevoegt aan je radiocampagne. Inmiddels zijn we een aantal maanden en luistercijfersperioden verder en zien we dat KINK stabiel presteert en een bereik heeft van gemiddeld 105.000 unieke luisteraars per maand.

KINK (10+ jaar) netto bereik (‘000)
feb-mrt 2020 110.000
mrt-apr 2020 99.000
apr-mei 2020 101.000
mei-jun 2020 111.000

Het grootste bereik lijkt de zender te behalen onder een mannelijke doelgroep tussen 25-45 jaar, waar KINK een bereik van 2,1% realiseerde in de laatste meetperiode (mei-juni 2020). Qua luisterdichtheid kan het zich meten met zendergroep ORN en overstijgt KINK zelfs zenders als BNR, 100% NL en Sublime. Bovendien is KINK onder mannen tussen 25-45 jaar met grote afstand de meest selectieve zender (343), wat het een partij maakt om zeker te overwegen voor adverteerders die zich richten op een relatief jonge, mannelijke doelgroep.

We zijn zeer benieuwd wat de toekomst brengt voor de zender. Met de ambitie om ook op korte termijn een FM-frequentie te kunnen claimen blijkt in ieder geval dat de wens om verder te groeien sterk is.