De overheid dreigt reclame-industrie de nek om te draaien
06-06-2019

Kunnen we advertenties uitbannen?
De overheid dreigt reclame-industrie de nek om te draaien

De overheid overweegt advertenties op TV en online uit te bannen. De reclame-industrie is hier uiteraard faliekant tegen. Deze staat al jaren onder druk en heeft met het adverteren op de Publieke Omroep een belangrijk podium voor ons werk. Dat wij zo gemakkelijk weggezet kunnen bevestigt de volledige veronachtzaming en onderschatting van de toegevoegde waarde van de reclamebranche. Een overheid die qua communicatie zelf niet uitblinkt en slechts functionele boodschappen uitvaardigt, zoals ‘betaal belasting voor 1 mei’ en ‘ga stemmen’, laat zelf zien dat ze ons niet nodig hebben. ‘Dan kan je gerust doorpakken’ is het adagium geworden.

Natuurlijk wordt onze stem slecht gehoord. Onze industrie is hopeloos verdeeld; 95% van de bedrijven in de reclame-industrie is niet groter dan 5 personen, dus kun je ze makkelijk aan de kant schuiven. En met slechts een bijdrage van 1% aan het BNP is er geen haan die er naar kraait in Den Haag. Dan liever de zorg of het pensioen, dat zijn dossiers waar je echt carrière maakt als politicus. Maar let wel op: als “cultuur” de ziel is van de samenleving dan is reclame het hart van je portemonnee. Op dit moment is het een feit dat Nederland slecht scoort op het gebied van reclame wereldwijd. Maar natuurlijk vinden de meeste reclame euro’s hun weg wel richting de portemonnee van Google en Facebook, want de business van onze klanten moet wel doordraaien. Dit zijn mediabedrijven waar politici juist wel uitgebreide meningen over hebben. Juist met deze voorgenomen beslissing over de Ster, zal politiek Nederland deze multinationals nog verder in het zadel helpen. Wat een dommigheid.

‘Mijn overheid’ wordt wakker en overzie uw daden. Door dit besluit wordt het aantal creatieve stemmen in de samenleving nog minder en blijft slechts uw domme stem over. De geschiedenis leert ons dat als de stemmen staken en er slechts één over blijft, dit niet de juiste weg is. Geef onze industrie haar podium en, nog belangrijker, help onze industrie en stuur zelf weer eens een uitdagende briefing.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha