De paniek voorbij?
29-06-2020

Corona out?
De paniek voorbij?

Op donderdag 25 juni organiseerde onderzoeksbureau GfK een webinar over Consumentengedrag en houding: zijn we de paniek voorbij? Uiteraard delen wij kort de belangrijkste inzichten uit dit webinar met jullie!

Uit onderzoek van GfK blijkt allereerst dat er vier soorten types mensen zijn in de manier waarop zij om (zijn ge-)gaan met de coronacrisis.

De grootste groep in Nederland zijn de adapters, bijna 1/3 van de Nederlanders geeft aan zich aan de regels te houden en anders te leven door de crisis. De manier waarop we nu leven biedt ook kansen en uitdagingen geeft GfK aan.

Voor ons in het (media)vakgebied zijn de shift van offline naar online in shoppen, werken en tijdsbesteding het meest belangrijk.

Doordat de mensen de afgelopen tijd voornamelijk thuis hebben gespendeerd, heeft dit voor een aantal branches redelijk gunstig uitgepakt. Zo is er een stijging te zien in de uitgaven voor DIY (bouwmarkten) en tuinproducten. Ook aan in-huis entertainment wordt meer uitgegeven. Vooral de gaming industrie plukt hier de vruchten van:

En zoals we al eerder schreven heeft de crisis uiteraard effect op het mediagebruik. Zo zaten er veel mensen voor de TV :

Men keek meer naar de content van streamingdiensten, ook de jongere doelgroep:

Ook luisterde men meer naar de radio. Er werd minder onderweg geluisterd, maar dit werd ruimschoots goedgemaakt door het thuis luisteren.

De paniek voorbij? Het lijkt er wel op. Of deze trends doorzetten nu we weer meer naar buiten kunnen en gaan is de vraag. Uiteraard houden wij het nauwlettend in de gaten!