De Persgroep gaat met een unieke formule voor de nobelprijs in advertising
23-10-2015

Dichterbij de lezer en de adverteerder
De Persgroep gaat met een unieke formule voor de nobelprijs in advertising

De Persgroep is haar najaarsoffensief gestart in de B2B markt. Waar het commerciële spel in het verleden vooral werd gespeeld tussen de dagbladen is het tegenwoordig een spel geworden tussen de grootste uitgevers die alle mediumtypen exploiteren. Willem Albert Bol, marketing manager advertising bij de Persgroep, geeft aan dat de Persgroep een print heritage heeft, maar daarnaast ook op 5 andere mediumtypen actief is. Dagbladen, Huis aan Huis, online, folder, radio en TV maken deel uit van het portfolio dat sinds de aanschaf van Wegener door totaal 500 verkopers in Nederland wordt aangeboden aan adverteerders.

Door die overname van Wegener claimt de Persgroep ‘dichterbij’ de lezer en adverteerder te zijn; op elk niveau, nationaal, lokaal en regionaal, aandacht voor de adverteerder en nieuws dat mensen in het hart raakt doordat het uit de directe leefomgeving komt. Dus niet alleen bereik binnen de randstad, maar aandacht voor iedereen: Aandacht x Bereik x Creatie x Dichterbij = Effect. Met “aandacht” als basis vormt deze formule volgens de Persgroep het succes voor een effectieve campagne.

Hoe staat het met de prijs?

Waar de Persgroep al eerder dit jaar de prijs had gewijzigd in afrekenen op basis van CPM wordt dit nu doorgetrokken naar de nieuwe aangetrokken Wegener Titels. Dit houdt in dat realisme in werking treedt: de bruto-tarieven worden drastisch verlaagd en alle prijzen worden op dezelfde wijze berekend om het crossmediaal adverteren te vergemakkelijken.

Wij als mediabureau zijn een voorstander van transparantie en duidelijkheid; vooralsnog zijn de verwachtingen hoopvol en daarmee lijkt de integratie van Wegener naar de Persgroep voor bovenstaande te gaan zorgen.

De hele presentatie is hier in de vorm van een pdf te bekijken.

Mediabureau ZIGT, Jesper Schrijen