De schuivende panelen van zakelijke media maakt actuele data noodzakelijk
17-04-2018

Waar zitten de ondernemers?
De schuivende panelen van zakelijke media maakt actuele data noodzakelijk

De internationale uitgever Axel Springer is in Nederland actief met de titels Business Insider en Finanzen.nl. Beide platformen scoren steeds meer bezoekers welke deels afkomstig lijken te zijn van de bestaande zakelijke netwerken zoals het FD en RTLZ. Ze boren ook nieuwe doelgroepen aan. In het zakelijke segment verschuiven de panelen en maken traditionele uitgevers plaats voor nieuwe toetreders. Dit vraagt om onafhankelijke data die vaker dan één keer per jaar van een update voorzien wordt met de nieuwste data, zoals dat heden het geval is.

Een nieuwe generatie van leiders in Nederland consumeert andere media en hierin speelt internationale informatie eenzelfde rol als nationale media. Hier staat lifestyle, sport en entertainment op hetzelfde niveau als nieuws, finance en ondernemen. Maar wat er totaal niet is veranderd is de directe behoefte aan het nieuwste nieuws. Altijd en overal op de hoogte gehouden willen worden, dat is niet veranderd. Verdieping op dit nieuws vinden ondernemers in podcasts van bijv. BNR en video platformen zoals 7Ditches.

Totaalbereik van de zakelijke websites onder “zakelijke beslissers” in Nederland

nu.nl 78,2%
telegraaf.nl 46,6%
NUzakelijk 41,1%
fd.nl 18,2%
rtlz.nl 18,0%
nrc.nl 16,7%
metronieuws.nl 15,9%
elsevierweekblad.nl 14,6%
telegraaf.nl/dft/ondernemen 13,8%
bnr.nl 12,5%
mkbservicedesk.nl 12,3%
telegraaf.nl/dft/geld 12,0%
beurs.nl 10,5%
dezaak.nl 10,0%
managementteam.nl/mt.nl 8,0%
deondernemer.nl 6,4%
businessinsider.nl (voorheen z24.nl) 5,8%
managementsite.nl 4,6%
beleggersbelangen.nl 4,5%
zzpservicedesk.nl 4,0%
managersonline.nl 3,6%
pensioenpro.fd.nl 3,2%
bright.nl 3,1%
fondsnieuws.nl 3,0%
ftm.nl 3,0%
bc.nl (voorheen businesscompleet.nl) 2,9%
juistmagazine.nl 2,0%

Op basis van de laatste data uit het DMS-onderzoek van 2017

Onderzoek specifiek in de ondernemers doelgroep blijft beperkt aanwezig. De Decision Makers Survey (DMS) geeft het volgende overall bereik onder zakelijke beslissers in Nederland. Hierin staat NU.nl met kop en schouders bovenaan gevolgd door de Telegraaf. Business Insider staat hier nog op een overall percentage van 5,8%. Op basis van de eigen data van Business Insider zijn ze het FD met 18% al voorbij.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha