Dé social media trends voor 2021
31-12-2020

De belangrijkste trends op een rijtje
Dé social media trends voor 2021

Social media blijft een belangrijk gegeven in ons dagelijks leven en ook in het nieuwe jaar zal dit niet anders zijn. Door de coronacrisis en de lockdowns zitten we zelfs nog vaker op social media om in contact te blijven met onze vrienden en familie. Ook voor merken is dit een kans om je doelgroep extra goed te kunnen bereiken in het nieuwe jaar. Wat zijn de trends voor 2021 op social media gebied? Wij hebben het uitgezocht en hebben de belangrijkste trends op een rij gezet.

  1. Social selling neemt een vogelvlucht
    Met de huidige coronacrisis zijn de online verkopen enorm gestegen. Mensen kopen liever online dan dat ze naar de winkels gaan. Social platformen waren al bezig met de introductie van social selling (het verkopen van producten direct via social media kanalen) en dit wordt alleen maar groter in 2021.
    Zo kun je op Facebook en Instagram al je eigen shop creëren waarin je producten uit je webshop koppelt, zodat deze direct zichtbaar zijn voor je volgers en de mensen die je bereikt met adverteren. Direct afrekenen vanuit het platform kan nog niet in Nederland, dit wordt waarschijnlijk volgend jaar geïntroduceerd. Daardoor hoeven gebruikers voor de aankoop niet eens meer het social platform te verlaten, wat én voordelig is voor jou als gebruiker (efficiëntie) én voor het social platform zelf, zodat gebruikers langer op het platform actief blijven. Andere platformen als Pinterest, Snapchat en TikTok zullen naar verwachting snel volgen. Merken kunnen hiervan profiteren doordat er minder stappen nodig zijn in het aankoopproces, zodat er sneller aankopen gedaan worden. Daarnaast kun je op een makkelijk en native manier je product catalogus zichtbaar maken bij je doelgroep. Een positieve ontwikkeling als het aan ons ligt, zodat adverteerders nog beter geholpen kunnen worden met hun performance doelstellingen op social media.
  2. Augmented en Virtual Reality breken eindelijk door
    Al jaren horen we ontzettend veel over AR en VR, maar nog steeds is het niet echt van de grond gekomen. Dat moet veranderen in 2021! Platformen als Snapchat hebben hier al langer ervaring mee dankzij de filters en lenzen. Dit gaat nu ook bij andere platformen als Facebook, Instagram en Pinterest een grotere rol spelen. Zo is Facebook bezig met ‘AR Glasses’, een bril waardoor je de wereld met een extra laag kunt zien. Ook wordt het de trend om producten of merkwerelden via social media te laten zien in AR via de camera van je telefoon. Dit kun je dan weer adverteren met bijpassende advertentieformaten, om gebruikers op een nieuwe manier met producten kennis te laten maken. Wij zijn benieuwd naar de komende ontwikkelingen!
  3. Video en short-form content
    Met de enorme groei die TikTok dit jaar doormaakte, zien we dat korte snackable video content nog steeds de boventoon voert. Dit zal in 2021 alleen maar groeien. Ook op andere kanalen als Instagram, Facebook en Snapchat zien we dat video nog steeds de boventoon voert qua populariteit. Bij deze kanalen zal het volgend jaar ook belangrijker worden om korte, snappy video’s in te zetten. Gebruikers hebben maar een korte spanningsboog als het gaat om bijvoorbeeld advertising. Om op een impactvolle manier awareness te creëren is ons advies daarom om korte, krachtige video’s in social proof formaten in te zetten. De ultieme manier om je doelgroep te bereiken in 2021! Wat is een echte no-go als je het ons vraagt? Video’s waarin later in de video pas duidelijk wordt wat de boodschap is. Je moet je doelgroep direct pakken!
  4. The all-in-one experience
    Naar verwachting zullen we in 2021 zien dat social kanalen steeds meer de ‘all-in-one experience’ willen aanbieden aan de gebruiker. Kijk bijvoorbeeld naar Facebook en Instagram, die hun Messenger apps samenvoegen zodat je in elke app kunt chatten en de gesprekken kunt vervolgen in andere apps. Naar verwachting zal dit in 2021 bij meerdere platformen te zien zijn, zodat gebruikers langer op het platform doorbrengen voor verschillende diensten. Kijk bijvoorbeeld naar Instagram met Feed posts, Stories, Reels, IGTV, guides en messaging. De platformen doen dit zodat je zolang mogelijk op hun platform blijft scrollen en willen ze de concurrentie aangaan met andere social kanalen. Wij vinden dat originaliteit hierin soms ver te zoeken is, maar handig is het wel!
  5. Social gaming gets big
    Nu iedereen thuiswerkt en in lockdown zit, zijn er steeds meer mensen aan het gamen. Van telefoonspelletjes (voornamelijk volwassenen) tot aan hardcore gaming via consoles (jonge jongens), het wordt steeds populairder. Via deze games ontstaan er grote online communities van fans die met elkaar over de games discussiëren. Ook in de games zelf ontstaan communities die tegen elkaar spelen en met elkaar contact hebben. De verwachting is dat dit in 2021 een vogelvlucht neemt. Hoe kun je hier als merk aanwezig zijn? Denk bijvoorbeeld aan in-game advertising of sponsorships van populaire gamers/influencers. Bedenk wel goed of jouw merk relevant is voor die bepaalde game en doe onderzoek welke doelgroepen op welke games aanwezig zijn, anders kan het juist een negatief effect hebben.
  6. Personalized Marketing
    Iedereen is inmiddels gewend aan het tegenkomen van advertenties op social media. Het is daarom ontzettend belangrijk om relevante content aan je doelgroep te tonen zodat de gebruiker stopt met scrollen. Personalized marketing wordt de nieuwe norm. Wij verwachten dat dit een enorm belangrijke trend is voor volgend jaar. Door data op te bouwen en deze te gebruiken in je campagnes, kun je de doelgroep op een veel relevantere manier bereiken doordat je ze iets aanbiedt waar ze geïnteresseerd in zijn. Hierdoor zullen ze je veel beter onthouden of bijvoorbeeld veel sneller doorklikken naar je website. Een trend waar wij bij ZIGT goed op kunnen inspelen met onze online specialisten en data-team.

Tot zover de belangrijkste social media trends voor 2021. Aan de slag met social media en social advertising voor jouw merk? Neem contact op met de social specialisten van ZIGT en wij helpen je graag verder.

Twan Lakeman
Twan Lakeman
Social & Content Specialist