De zomerdip, bestaat deze wel..?
26-09-2019

Zomerdip ook op radio?
De zomerdip, bestaat deze wel..?

In de zomer zien we op televisie altijd lagere kijkcijfers doordat veel mensen op vakantie zijn. Voor radio wordt veelal eenzelfde aanname gemaakt dat in de zomer minder mensen naar radio luisteren wegens de vele vakanties. Maar is dat wel zo? En geldt dit voor het gehele audio landschap?

Zomerdipje?

Wanneer we kijken naar de Nationaal Luister Onderzoek (NLO) luistercijfers van januari 2019 t/m augustus 2019 zien we binnen de doelgroep 25-54 jaar een daling in het netto bereik per zender. De daling van juli-augustus 2019 t.o.v. juni-juli 2019 is in percentages het sterkst voor de zenders Radio 10 en SLAM! (13% lager netto bereik), maar ook zenders als NPO Radio 2 en Radio 538 hebben last van een daling in het netto bereik.

Echter zien we bij zenders als Radio 538 dat de daling in netto bereik op de doelgroep 25-54 jaar al langer gaande is wanneer we kijken vanaf de luistercijfers van januari 2019, net als bij Qmusic, Sky Radio en Radio 10. Dat het netto bereik lager ligt in de juli-augustus 2019 luisterperiode is dan ook niet per se een ‘zomerdip’ te noemen, maar lijkt meer een overall trend te zijn voor dit kalenderjaar.

Zenders jun-jul 2019 jul-aug 2019
SLAM! 5,6 4,9
Sky Radio 18,2 17,5
Radio Veronica 9,8 9,8
Radio 538 26,8 24,8
Qmusic 21,8 21,5
Radio 10 14,9 13
ORN Radio 6,4 6,4
NPO 3FM 7,4 6,7
NPO Radio 2 17,7 16
NPO Radio 4 2,1 1,9
NPO Radio 5 0,8 0,8
NPO Radio 1 10,7 9,8
E Power Radio 9,3 8,4
BNR Nieuwsradio 3,2 2,7
100% NL 8,3 8,1
Sublime 2,5 2,4
Classic FM 1 1,2

Netto bereik% 25-54 jaar
Bron:NLO juni-juli 2019 en juli-augustus 2019

Digitale audio (OMX)

Betekent dit dan dat de zenders steeds minder mensen bereiken? De NLO cijfers zijn maar één kant van het verhaal. Alle FM-zenders zijn heden ten dage natuurlijk ook online te beluisteren via diverse kanalen en websites. Online is het aanbod, naast deze FM-kanalen, vele malen groter.

Grootste aanbieder op dit vlak is OMX, de digitale tak van Talpa radio. Deze partij verzorgt onder meer de exploitatie van de radiozenders van Talpa, alle bijbehorende themakanalen (denk aan 538 Ibiza, Veronica Top 1000 aller tijden, etc.), aangevuld met ‘online only’ stations als KINK en Q-dance. Alle cijfers van deze kanalen bij elkaar opgeteld laten zien dat OMX in augustus 2019 ruim 30 miljoen stream starts heeft gerealiseerd. Dit is een stijging van maar liefst 13,7% ten opzichte van augustus 2018. Vergeleken met dezelfde maand in 2017 is dit zelfs een groei van 56,5%. Met andere woorden: digitale audio groeit en het groeit sterk!

We zien doorgaans dat december ook zeer goed wordt beluisterd. Grootaandeelhouder is The Christmas Station van Sky Radio. In december 2018 was dit kanaal in december ‘plotseling’ goed voor een aandeel van 8% in het totale aandeel, terwijl dit in september ’18 slechts 0,18% was. Als de groei van digitale audio in het geheel hetzelfde verloop doormaakt als afgelopen jaren, zal het komende kwartaal wederom zorgen voor een sterke toename.