Decision Makers Survey update 2017
07-11-2017

ZIGT rapporteert
Decision Makers Survey update 2017

Voor het eerst heeft stichting DMS een jaarlijkse update van de Decision Makers Survey, het crossmediale onderzoek van (zakelijke) beslissers in Nederland, uitgebracht. ZIGT rapporteert enkele opvallend- en nieuwigheden vanuit deze editie van de survey.

Opvallendheden:

  • Printtitels doen het wederom bijzonder goed onder de grootzakelijke doelgroep. Dit geldt voor zowel de papieren titels als voor de digitale uitgiften.
  • Radio 538 genereert het grootste wekelijkse bereik.
  • Veel radiostations genieten populariteit in verschillende branches. Zo doen Veronica en E-Power het goed in de primaire B2B sector, maar is Sky Radio weer populair in de branche Handel & Vervoer. Het is dus van belang om als adverteerder verder te kijken dan de B2B doelgroep, aangezien verschillende branches een voorkeur hebben voor verschillende radiozenders.
  • Online wordt er vooral gebruik gemaakt van nieuwsmedia en zoekt men verdieping via andere titels.
  • LinkedIn wordt het meeste gebruikt voor zakelijke doeleinden onder de beslissers, gevolgd door Twitter. Facebook genereert het hoogste social bereik, terwijl ook YouTube veel wordt gebruikt voor niet-zakelijke doeleinden.

Nieuwigheden:

  • Het complete luistergedrag van beslissend Nederland is in kaart gebracht met de toevoeging van ORN, E-Power en Sky Radio aan de radiozenders.
  • Aanvullend op het totaalbereik van social media platformen is nu ook het gemiddelde weekbereik van de social media platformen gemeten.

Mediabureau ZIGT, Bryan Bunink

Bron: DMS, 2017

Bryan Bunink
Bryan Bunink
Research Consultant