Dit zijn de luistercijfers
24-11-2020

September - oktober 2020
Dit zijn de luistercijfers

Elke maand publiceert NLO nieuwe luistercijfers gebaseerd op een periode van twee maanden. Radio 2 blijft marktleider, Qmusic maakt de grootste stap in marktaandeel, de luistertijd stijgt licht, het bereik blijft gelijk: dit zijn de luistercijfers van de periode september – oktober 2020.

De opmars van Qmusic   
NPO Radio 2 blijkt binnen het radiolandschap opnieuw marktleider met een marktaandeel van 11,9% op de doelgroep 10+. Dit is echter een flinke daling van 1,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, evenals een daling van 0,5% ten opzichte van de vorige luisterperiode. Blijven groeien is dan ook niet gemakkelijk wanneer Qmusic in je nek hijgt en het op jouw toppositie heeft gemunt. Als grootste stijger in marktaandeel op de doelgroep 10+ en met slechts -0,1% verschil in marktaandeel met Radio 2 is Qmusic bezig met een flinke opmars. In vergelijking met de vorige luisterperiode is Qmusic met 0,6% gestegen qua marktaandeel. Kijkend naar dezelfde periode een jaar geleden is zelfs sprake van een groei van 1,6%. De zender laat Radio 538 hiermee steeds meer achter zich.

Naast Qmusic zien NPO Radio 1 (+0,2%), NPO Radio 5 (+0,2%), 100% NL (+0,1%), NPO Radio 4 (+0,4%), NPO 3FM (0,2%), Kink (+0,1%) en Epower (+0,2%) een stijging in marktaandeel ten opzichte van de periode aug – sep 2020.

sep – okt 2020 aug – sep 2020 sep – okt 2019
NPO Radio 2 11,9% 12,4% 13,0%
Qmusic 11,8% 11,2% 10,2%
Radio 538 9,9% 10,0% 11,2%
Radio 10 9,8% 10,2% 9,6%
NPO Radio 1 8,6% 8,4% 8,5%

Top 5. Marktaandeel o.b.v. 10+ – 
Bron: Radio Freak 2020 

Luistertijd versus bereik
Wanneer wordt gekeken naar het totale radiolandschap valt op dat de gemiddelde luistertijd in deze periode 2 uur en 32 minuten per dag is, daar waar dit de vorige periode nog 2 uur en 25 minuten was. Dit is een lichte stijging van 7 minuten. De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 3 minuten en blijft hiermee gelijk aan de vorige periode (Radio Freak, 2020). Ook qua bereik is weinig verandering zichtbaar en blijkt de periode september – oktober 2020 vrijwel gelijk aan dezelfde periode een jaar geleden (RAB Radio, 2020).

Dag bereik (%) Week bereik (%)
sep – okt 2020 62,4% 86,2%
aug – sep 2020 60,1% 84,6%
sep – aug 2019 63,3% 86,4%

Bereik  o.b.v. 10+ – 
Bron: RAB 2020 / NLO 2020 

Rose van Hilten
Rose van Hilten
Media Planner