DMP, wat kan je ermee?
30-07-2020

The Why, the What and the How
DMP, wat kan je ermee?

Altijd al grip willen hebben op jouw doelgroepen? Wil je een data gedreven aanpak waarbij je nieuwe klanten binnenhaalt en bestaande klanten (her)activeert? Dat is mogelijk bij ZIGT.

Lotame

ZIGT werkt met Lotame, een data management platform, ook wel DMP genoemd. Een DMP is een platform dat doelgroep-data in de vorm van 1st, 2nd en 3rd party, verzamelt, organiseert en activeert. Data kan verzameld worden vanuit vele bronnen, zowel on- als offline. Dit geeft ZIGT de kans om voor onze klanten de juiste doelgroep op te bouwen, vast te houden en te benaderen. Data dat wordt opgebouwd kan eventueel gecombineerd worden met third party data die we vanuit andere bronnen kunnen inkopen. De data wordt in het platform gemanaged en georganiseerd en kan gestuurd worden naar de platformen waarmee de media wordt ingekocht. De mogelijkheden zijn uitgebreider dan wat er normaal gesproken kan in deze platformen.

Wat doet het?

Het is mogelijk om een 1st Party audience te combineren met een 3rd party audience, of om meerdere third party audiences te combineren. Deze kunnen dan gefilterd worden op geografische of demografische factoren. Zo kan de doelgroep waarop wij gebrieft worden of de doelgroep die naar voren komt als de hoofddoelgroep in een onderzoek daadwerkelijk getarget worden. Binnen online/digital advertising proberen we vaak ‘waste’ te voorkomen, oftewel volledig binnen de doelgroep uit te leveren. Een DMP maakt dit makkelijker.

Daarnaast kan je specifieke doelgroepen definiëren en deze met specifieke boodschappen gaan benaderen. Men kan zelf een trigger instellen voor het opbouwen van een doelgroep. Dit kan ook een handeling op de website zijn, zo kan bijvoorbeeld iemand die een bepaalde handeling heeft verricht op de site later benaderd worden met allerlei typen media. De doelgroepen die worden opgebouwd kunnen naar het gewenste platform gekoppeld worden en daar kan media ingekocht worden. Het maakt niet uit of je aan het einde van de streep een flinke omzet wilt zien of gewoon de juiste doelgroep wilt blijven benaderen met de campagne met als doel een betere merkbekendheid, een DMP kan de online-inzet van media voor jou professionaliseren.

Als voorbeeld kan iemand die naar een bepaalde categorie pagina geweest is getarget worden met banners uit die categorie. Ook kunnen er mensen die de app gedownload heeft van uw merk benaderen binnen andere apps om ze te heractiveren. Een ander voorbeeld is iemand die zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief die we later kunnen benaderen als loyale nieuwsbrieflezer op Facebook of Instagram.  Als de creatie en boodschap wordt afgestemd op de doelgroep, zien we vaak vele male hogere klik en conversie ratio’s. Ook zorgt het ervoor dat uw klanten een betere merkbeleving meemaken online. Zo zijn er vele use cases mogelijk met deze technologie. Het is goed om per geval te kijken naar welke use case voor u ingezet kan worden, hier geven we graag advies over.

Benieuwd wat een DMP kan betekenen voor jou? Neem contact op met je contactpersoon bij ZIGT zodat we kunnen kijken welke use case van toepassing is op jouw merk.