E-mail: nog steeds een relevante marketingtool?
04-11-2015

You've got mail
E-mail: nog steeds een relevante marketingtool?

Nederland Whatsappt, skyped, facebookmessaged, snapchat en tweet wat af. De socialmediakanalen worden groter en het worden er steeds meer. De jeugd belt al nauwelijks meer. Bellen is achterhaald, waar heb je nog belminuten voor nodig, zolang je maar genoeg data hebt… Toch? Maar hoe zit het dan met de digitale informatiestroom die de post heeft vervangen: E-mail? Maken mensen daar nog gebruik van? Is het nog interessant om e-mailmarketing in te zetten?

Blinker heeft het Nationaal E-mail Onderzoek laten uitvoeren, met daarin de hoofdvraag: is e-mail anno 2015 nog steeds een relevant kanaal voor marketeers? En wat blijkt: gemiddeld ontvangt een Nederlander 96 e-mails per week. Jongeren (18-24 jaar) ontvangen slechts 54 e-mails en mensen tussen de 45-54 jaar ontvangen de meeste mails, 146 per week. Daarvan bestaat minstens een derde uit reclame.

Bron: Blinker, Nationaal E-mail Onderzoek 2015

In de ochtend openen de meeste 35+’ers eerst hun e-mail. Jongeren starten de dag liever met WhatsApp. De piek van het lezen van e-mails ligt tussen 19.00 en 21.00 uur, dan leest 53% van de mensen hun mail.

Bron: Blinker, Nationaal E-mail Onderzoek 2015
Bron: Blinker, Nationaal E-mail Onderzoek 2015

7% van de respondenten uit het onderzoek ontvangt geen nieuwsbrieven. De meerderheid ontvangt 1 – 5 nieuwsbrieven en 7% ontvangt meer dan 20 nieuwsbrieven. De meeste mensen schrijven zich nauwelijks uit voor nieuwsbrieven, maar als ze dit doen, dan komt dit doordat de nieuwsbrief niet interessant is of te vaak wordt verstuurd.

Bron: Blinker, Nationaal E-mail Onderzoek 2015

Veel mensen schrijven zich in op een nieuwsbrief om de aanbiedingen en deals te ontvangen of op de hoogte te blijven van het merk. Ook ontvangen zij nog steeds het liefst reclame via e-mail, mede omdat mensen dit een medium vinden dat het meeste vertrouwen geniet op het gebied van privacy. Daarnaast geeft 72% aan naar aanleiding van een e-mail iets te hebben gekocht.

Kortom, e-mailmarketing is nog springlevend. Er zijn echter wel enkele zaken waar je rekening mee moet houden:

  • Stuur de nieuwsbrief niet te vaak
  • Houd de boodschap relevant
  • Maak hem leesbaar op elk scherm
  • Verstuur hem ’s ochtends of aan het begin van de avond

Insights & Analytics ZIGT, Isabelle Timmermans