ECOOK app – Netflix voor kookliefhebbers
12-09-2016

Over de kook
ECOOK app – Netflix voor kookliefhebbers

Hoeveel mensen hebben er eigenlijk interesse in mijn dienst of product? En hoeveel zijn ze dan bereid daarvoor te betalen? Een vraag waar veel marketeers mee zitten wanneer een nieuw product of dienst wordt geïntroduceerd. Wat mag je nu eigenlijk verwachten van je product of dienst? ECOOK kwam met deze vraag bij ZIGT.

ECOOK is een mobiele app waarmee je toegang krijgt tot de beste kookboeken van gerenommeerde auteurs en chef-koks. Simpel gezegd; een Netflix voor kookliefhebbers. Op basis van een maandabonnement krijg je via je smartphone of tablet toegang tot vele duizenden originele recepten uit kookboeken. Makkelijk doorzoekbaar en betaalbaar. De app bevat daarnaast de mogelijkheid om je boodschappenlijst automatisch samen te stellen en handige keukenhulpjes als kookwekkers, omrekentabellen en instructievideo’s. Een must have voor de thuiskok dus!

Door middel van een korte vragenlijst en extrapolatie op basis van de NOM Doelgroepmonitor bracht ZIGT niet alleen de (media-)doelgroep van ECOOK in kaart, maar ook de potentie van de app op basis van de prijsstelling. En wat blijkt: Nederlanders zijn echte kookfreaks. Het merendeel zoekt meerdere keren per maand recepten op. De app is dan ook zeer gewild, met name in de doelgroep 20-40 jaar. Ook gaven wij ECOOK inzicht in welke prijsstelling het beste bij de app past op basis van de wensen van de consument.

Nu Nederland is doorgrond, gaan we dit onderzoek herhalen in Duitsland, waar op dit moment 1000 Duitsers dezelfde vragenlijst invullen. Zouden ze in Duitsland ook van die kookliefhebbers zijn?

“Natuurlijk zijn we de beta-versie van onze app volop aan het testen en gebruiken we de feedback daarvan integraal in ons ontwikkelingsproces. Maar zolang we niet op grotere schaal live zijn, willen we toch alvast een betrouwbaar beeld van de potentie van de ECOOK app hebben in termen van potentiële doelgroep, interesse, downloadbereidheid en prijsacceptatie. ZIGT voorziet ons op dat gebied van zeer bruikbare input voor productontwikkeling en onze commerciële propositie.”

Henk-Jan Engelhardt, CEO ECOOK

Merel Tukker
Merel Tukker
Research Director