Content: opvallen in de online massa
17-06-2017

Emerce DML 2017
Content: opvallen in de online massa

Donderdag 1 juni werd de Beurs van Berlage omgetoverd tot een inspirerende ruimte met een parade aan activiteiten zoals round tables, sessies en workshops. Het grootste event van de Benelux op het gebied van online marketing en -advertising en interactive media werd die dag gehouden. ZIGT was aanwezig, waaronder onze Social & content specialisten Ilse en Arienne. Zij focusten zich op de sessies waarbij een innovatieve theorie of visie werd gegeven op het gebied van storytelling en content. In dit artikel volgen twee highlights van deze dag.

No conflict, no story

Iedereen houdt van verhalen. Elk verhaal van de Bijbel tot Harry Potter bevat dezelfde storytelling principes. Er komt altijd een held in voor die vecht om zijn doel te bereiken. Maar er bestaat in ieder verhaal ook een tegenstander die de held belemmert. Volgens Gijsbert Vijn van Lemon Scented Tea wordt het op dit punt interessant voor merken want het conflict is geboren. Onze interesse wordt geprikkeld. Veel merken ervaren namelijk een gebrek aan aandacht en betrokkenheid. Om dit te generen gebruikt Gijsbert het Brand Conflict model.

Een merk gaat met dit model op zoek naar een duidelijke tegenstander om zo een spannend ‘digitaal’ verhaal te vertellen waarin een duidelijke spanningsopbouw en conflict zit. Met het Brand Conflict model worden het DNA en de kernpositionering van een merk geïdentificeerd. Om zo op zoek te gaan naar het merkarchetype en merkconflict waaruit een storyline wordt ontwikkeld.

Dus, het conflict is ontstaan, onze aandacht is getrokken. We zijn benieuwd hoe de held zijn weg gaat vervolgen. We zitten in spanning en willen niet dat het verhaal eindigt. Dit stuk gebruikt Gijsbert voor de storytelling van verschillende voor merken. Door het conflict van het merk in marketing boodschappen uit te oefenen, wordt de consument geholpen in zijn/haar decision journey.

Een goed voorbeeld is het merk Dove. Dove heeft als doel voor de consument meer zelfvertrouwen op te bouwen. De tegenstander is het manipulatieve schoonheidsideaal. Het conflict is het schoonheidsideaal te transformeren in de waardering van de echte ‘jij’. Bij Dove zie je dat het conflict diep geworteld is in hun merk en wordt geuit in de verschillende campagnes.

De toekomst van visuele content

Cameraman en fotograaf Michel Mölder, die onder andere gewerkt heeft voor BNN kwam op Digital Marketing Live met iets smaakmakends, een ware beleving. Hij heeft de afgelopen jaren gezien dat de wereld van visuele content continu aan het veranderen is. Als voorbeeld gaf hij de timeline op Facebook. In het verleden werden daar alleen maar aantrekkelijke foto’s geplaatst. De foto’s hebben plaatsgemaakt voor een grote hoeveelheid aan videocontent. Dit wordt tegenwoordig al snel een schreeuwerige bedoeling. “Stel je eens voor dat Times Square vol video’s zou staan, dan word je toch gillend gek?” Met dat in zijn achterhoofd heeft Michel de Cinemagraphs in het leven geroepen.

Een Cinemagraph laat je een wereld zien op een manier zoals je die nog niet eerder gezien hebt. De tijd is bevroren, maar een klein deel beweegt en trekt je aandacht. Het geeft een poëtisch gevoel aan een stilbeeld en creëert nieuwe realiteiten die ervoor zorgen dat je twee keer moet kijken.

Voor wie nog geen idee heeft wat we bedoelen, makkelijk gezegd is het een stilstaande foto met een bewegend element erin verwerkt (een soort GIF maar dan nét iets anders). Ze zijn geschikt als website banner en ook op Social Media trekken ze veel aandacht. Een zeer originele manier om op te vallen in de online massa.

Mediabureau ZIGT, Ilse van der Meulen