What an exciting time to be alive!
12-10-2015

Emerce eDay 2015
What an exciting time to be alive!

Zoals ieder jaar was de creatieve intelligentsia van de digitale wereld bij elkaar voor de Emerce eDay. De nieuwste ontwikkelingen en de digitale toekomst werden in een setting van oude technologie in de Kromhouthallen besproken.

De dag werd geopend door Jason Silva die als ‘futurist’ een mooi toekomstbeeld schetste van de technologische revolutie waarin we ons bewegen. Ontwikkeling van genetische-, neuro-, nano- en robotische technologie is op dit moment exponentieel. Ons brein is voor deze exponentiele groei niet geprogrammeerd, dus we moeten anders gaan denken: als een kind. Verbaas jezelf en durf anders te denken. Technologie is er toe in staat om ons in de toekomst zover te brengen dat we de fysieke wereld niet meer nodig hebben en zelf bepalen hoe onze wereld eruit ziet. Silva haalde de transcendent hypothesis aan als toekomstvisie, waarbij we uiteindelijk ontwikkelen naar onze singularity, wat inhoudt dat we in een eigen dimensie leven. Kortom, vrees technologie niet want we staan pas aan het begin!

Het verhaal van Nils Wollny van Audi gaf een iets concreter toekomstbeeld dat dichterbij ligt. Al jaren is de automotive industrie bezig met ‘self-driving cars’. Dat is geen nieuws. Wollny schetste de consequenties van zelfrijdende auto’s voor de verzekeringsbranche, retail, logistiek en de consument zelf natuurlijk. Vanaf 2030 / 2040 zal het ecosysteem waarin mobiliteit vorm gegeven is veranderen. We hebben minstens 1 uur per dag over om meer media te gebruiken, te werken en te relaxen. Een interessant verhaal dat inzicht geeft in hoe robotica ons leven gaat veranderen.

Over interessante verhalen vertellen weet Shane Meeker van StroyMythos veel te melden. Deze enthousiaste spreker schetste het model van een goed verhaal. Daarnaast gaf hij een mooi inzicht in wat adverteerders van consumenten vragen met reclame: tijd! Dat is het enige onomkeerbare dat consumenten over moeten hebben voor het bekijken van reclame. Waarom zappen mensen bij reclame, waarom downloaden we films en series? Omdat het verhaal ze niet boeit! Vertel een verhaal en “don’t sell but tell your story”.

Nog praktischer werd het bij de case van InBeacon die tijdens Sail 2015 met Bluetooth beacons in de stad en aan de tallships informatie aan bezoekers toonde in de Sail app. Een mooie toepassing van offline mobiele technologie die veel informatie verschaft aan zowel bezoekers als de event organisatie.

Uiteindelijk werd de toekomstvisie van Jason Silva in de huidige praktijk geplaatst door Amal Graafstra. Het aanpassen van het menselijk lichaam om het te verbeteren is Biohacking. We gaan van wearables naar implantables was de stelling van Graafstra. Hij zelf had al sinds 2005 chips in zijn handen om o.a. zijn huis, auto en computer mee te openen. Experimenten met zonnecellen onder de huid, magneten in je oren en handen en proteïnen in je ogen voor beter zicht in het donker waren zomaar een paar aanpassingen die door Amal in zijn garage werden geëxperimenteerd. Als afsluiter werd een chip geïmplanteerd bij een vrijwilliger uit het publiek. Jurgen Retra van RLVNT stelde zich beschikbaar voor wat hij ‘een eenmalige kans’ noemde.

Zo werd het beeld van Jason Silva behoorlijk concreet. We zitten nog maar in de adolescentie fase van de technologische revolutie. Durf vrij te denken en wees niet bang maar onbevreesd en vrij. Onderneem en vertel je verhaal goed zodat mensen naar je willen luisteren. De wereld zit vol (digitale) mogelijkheden. Zoals Amal Graafstra zei: What an exciting time to be alive!

Mediabureau ZIGT, Menno Westinga