Emerce Performance 2019
13-11-2019

Recap
Emerce Performance 2019

Afgelopen donderdag was een deel van het digital team aanwezig op Emerce Performance in Amsterdam. Benieuwd hoe deze dag eruitzag? Wij nemen je mee!

Wist je dat het zo’n 50 jaar duurde na de uitvinding van de volautomatische lift voordat deze door de samenleving geaccepteerd werd? Zonder liftbestuurder weigerden mensen namelijk zelf de lift in te gaan. Pas na een aantal aanpassingen, zoals muziek, een spiegel en een alarmknop, durfden mensen het aan. Volgens Monte Königs staat dit parallel aan hoe mensen nu de digitalisering mee maken. We kunnen al heel veel, we durven het alleen nog niet echt. ‘’Fear of Algorithm’s’’ noemde hij het. Straks kent een machine ons beter dan wijzelf. Zo komt Skynet toch wel erg dichtbij.

Er werd ook erg veel gesproken over data. Dat is toch wel een dingetje binnen digital advertising. En eigenlijk niet meer dan logisch ook, vandaar dat verschillende partijen een moment kregen om allemaal hetzelfde verhaal te vertellen op Emerce Performance, namelijk dat ze van interessetargeting (dit ging dan gepaard met het symbool voor ‘’natte-vinger-werk’’) zijn overgestapt naar data. Zo kon Vodafone ineens gerichter abonnementjes slijten en had ook Van Moof een beter inzicht in hun doelgroep. Iets met het wiel meerdere keren uitvinden, maar het is onontkoombaar hoe groot data aan het worden is. Zo groot zelfs, dat het inderdaad steeds krommer wordt om ‘’natte-vinger-werk’’ toe te passen bij het kijken naar doelgroepen. Oftewel, zorg altijd voor een stukje data. ?

Wat ook steeds groter wordt is gaming, en dan met name e-sports. Hier in Nederland lopen we, zoals altijd, flink achter op dit gebied maar in Amerika is het booming. Zo heeft Fortnite (alleen maar het grootste spelletje sinds World of Warcraft) verschillende deals gesloten met onder andere Jordan, waarbij spelers exclusieve sneakers konden verdienen in het spel. Geniaal natuurlijk, en een volledig nieuwe markt als het aankomt op advertising.

Een noemenswaardige spreker was iemand van PEXI, die doodleuk aan de volle hoofdzaal vertelde dat het onzinnig was wat er nu gebeurd op Programmatic Advertising. Dat je zo’n 20 programma’s in dienst moet nemen om überhaupt een beetje te weten wat er gebeurt met je campagnes en dat je juist moet afstappen van al die tools. Om je daarbij te helpen heeft hij… je raadt het al… een tool ontworpen.

Het was weer een mooie dag waar veel inspiratie opgedaan werd. Zo is het altijd goed om even bij de les gehouden te worden over GDPR, een onderwerp wat nog steeds gevoelig ligt en ook de komende jaren gevoelig zal blijven liggen bij de meeste adverteerders en agencies. De case van Van Moof was ook erg goed om te zien, waarbij een bedrijf het heft in eigen hand neemt en goed kijkt naar data en gebruikersprofielen om zo te beslissen in welke markt ze wilden doorbreken.

Wat opviel is dat de succesverhalen allen keken naar de consument als persoon en waar hun product kon helpen het leven makkelijker te maken. Dit wordt naar mijns inziens ook het uitgangspunt in 2020. Het verhaal omtrent je product, je merk en waar je voor staat. Centraal daarin zal de conversatie met de klant staan, waarbij het steeds belangrijker wordt om als merk te snappen wat er gebeurt, wat jouw doelgroep beweegt en hoe je daar slim op kan inspelen.

Interessante tijden…

Benieuwd wat onze visie hierop is en hoe wij dit kunnen waarborgen in campagnes? Neem gerust contact met ons op!

Luuk Schopenhouer, Mediabureau ZIGT