Eurovisie KijkcijferFestival voor NPO1
17-05-2017

Kijkcijfers Eurovisie Songfestival
Eurovisie KijkcijferFestival voor NPO1

Zaterdag 13 mei was het weer zover: De beste acts van Europa streden tegen elkaar in de finale van het Eurovisie Songfestival. Deze bijna 4 uren durende show, uitgezonden op NPO1, trok dit jaar ruim 4 miljoen kijkers (doelgroep ‘6 jaar en ouder’). Het SKO meldt een bijbehorend marktaandeel van 64,2% voor NPO1.

De finale staat met die 4 miljoen kijkers voorlopig op een 7e plaats van best bekeken programma’s in 2017. Alleen 6 afleveringen van Boer Zoekt Vrouw zijn eerder dit jaar beter bekeken dan het Songfestival.

Van de ruim 4 miljoen kijkers was het merendeel vrouw.

Onder de doelgroep ‘vrouw 6 jaar e.o.’ was dit aandeel 56%, tegenover 44% onder de doelgroep ‘man 6 jaar e.o.’.

Het kijkersaantal van dit jaar is niet het hoogste van de afgelopen jaren. Dit was namelijk in 2014, waarnaar gemiddeld 5,1 miljoen mensen keken naar The Common Linnets. Wanneer gekeken wordt naar de afgelopen 10 jaar eindigt de 2017 editie met O’G3NE – wat kijkcijfers betreft – op een 4e plaats.

Mediabureau ZIGT, Dion Scheepmaker