Facebook biedt meer inzicht in je doelgroep
20-05-2015

Doelgroepstatistieken
Facebook biedt meer inzicht in je doelgroep

Afgelopen maand maakte Facebook de zogeheten tool voor doelgroepstatistieken beschikbaar voor Nederlandse gebruikers. Wat is het? En belangrijker, hoe kun je deze nieuwe feature van Facebook in je voordeel laten werken?

Met doelgroepstatistieken kun je meer inzichten verkrijgen in – de naam zegt het al – doelgroepen binnen Facebook. Deze informatie kun je voor drie verschillende doelgroepen bekijken, te weten:

  • Alle gebruikers van Facebook
  • Mensen die jouw pagina geliked hebben
  • Custom Audiences (een door jou geselecteerde doelgroep)

Wanneer je in het advertentieaccount van je pagina kijkt, zijn de doelgroepstatistieken te vinden tussen de opties.

Linksboven is te zien hoe Facebook je locatie automatisch op Verenigde Staten instelt. Deze kun je vanzelfsprekend op Nederland instellen, maar bijvoorbeeld ook op Utrecht of een regio, afhankelijk waar je naar op zoek bent. Vervolgens kun je bij ‘Connections’ je eigen pagina toevoegen, waarna de beschikbare statistieken zichtbaar worden.

Zo kun je onder het tabblad ‘Demographics’ zien hoe de likers van jouw pagina zich demografisch gezien verhouden tot de algemene gebruikers. Andere gegevens die je hier terug kunt vinden zijn de relatiestatus, het opleidingsniveau en de branche waarin de door jou geselecteerde doelgroep werkzaam is.

Andere interessante statistieken zijn de pagina’s welke het meest populair zijn onder je doelgroep, en een overzicht van merken welke passen bij de door jou beheerde pagina. Met deze gegevens is het bijvoorbeeld mogelijk om te zien in welke andere merken jouw doelgroep geïnteresseerd is, en of je een bedrijf zelf zich op de juiste doelgroep richt. Daarnaast is het mogelijk om inspiratie op te doen hoe concurrenten handelen met soortgelijke doelgroepen.

Belangrijk om te vermelden is dat Facebook wel als randvoorwaarde stelt dat de door jou beheerde pagina aan een minimale grootte moet voldoen. Reken hierbij op een fanbase van minimaal 1000 personen, waarbij je toegang tot meer data krijgt naarmate de hoeveelheid fans van je pagina hoger is.

Heb je een interessante doelgroep samengesteld? Het voordeel voor jou als adverteerder is dat je direct een advertentie kunt opstellen voor de door jou getargete doelgroep.

Doelgroepbepaling is een mooie nieuwe tool waarmee je de door jou gewenste doelgroep beter en gerichter kunt targeten in je advertenties. Ga ermee aan de slag en ontdek de vele mogelijkheden!

Mediabureau ZIGT, Gina van den Bogaard