Facebook breidt ‘vind-ik-leuks’ uit met vijf emoticon-buttons
24-02-2016

I like!
Facebook breidt ‘vind-ik-leuks’ uit met vijf emoticon-buttons

Vandaag heeft Facebook wereldwijd de bekende like-button uitgebreid met geweldig, grappig, verbluft, verdrietig én boos emoticons. Al langer is er vanuit Facebookgebruikers gevraagd om meerdere buttons, bijvoorbeeld de toevoeging van een dislike-, of respect-button, omdat liken nou eenmaal niet altijd een gepaste manier van reageren is.

Door de uitbreiding met de zogenoemde Reactions is het mogelijk om meerdere soorten reacties te geven. Een dislike-button komt er niet, Facebook vindt dit te negatief voor de uitstraling van het social medium. De reactie-emoji’s worden zichtbaar door op je mobiel de Like-knop ingedrukt te houden en op desktop op de Like-knop te blijven staan met de muis.

Met de Reactions wordt het voor Facebook nog gemakkelijker om de timeline van gebruikers te personaliseren. In eerste instantie wordt een emoticon op dezelfde manier gebruikt als de like-button en geeft het Facebook meer inzicht in het soort content dat jij als gebruiker graag wilt zien. In de toekomst hoopt Facebook de reactie-emoji’s verschillend te kunnen wegen en zo nog beter inzichtelijk te krijgen wat voor soort posts Facebookgebruikers graag willen zien.

Niet alleen voor consumenten is dit een interessante ontwikkeling, ook bij advertenties lijken de nieuwe Reactions bruikbaar te zijn. Adverteerders zullen hiermee meer inzicht krijgen in de gevoelens die hun advertenties bij Facebookgebruikers teweegbrengen. Maar het brengt ook risico’s met zich mee: de drempel om een negatieve reactie te geven aan een gesponsord bericht is wellicht een stuk lager. Een adverteerder kan hier echter ook weer van leren. We houden de ontwikkelingen in de gaten!

Bron: Facebook

Lisanne Coens
Lisanne Coens
Hoofd Administratie