
See first
Facebook update voor adverteerders – augustus 2015
Introductie ‘See first’
Het nieuwsoverzicht van Facebook biedt de gebruiker een samenvatting van de meest belangrijke updates binnen zijn of haar netwerk. Dit kunnen updates van personen zijn, maar ook van bedrijfspagina’s die gevolgd worden. Tot voorheen was het alleen mogelijk om de updates te bekijken op volgorde van ‘meest recent’ of ‘topverslagen’, waarbij het niet mogelijk was om de voorkeur aan specifieke personen of pagina’s op te geven. Hier heeft Facebook vorige week verandering in gebracht.
Door de zogeheten ‘See First’ knop toe te voegen, kan de Facebookgebruiker zelf aangeven van welke personen of pagina’s hij als eerste een update in zijn nieuwsoverzicht wilt zien. Het idee achter deze nieuwe toevoeging is, volgens hoofd van de afdeling nieuwsoverzicht Adam Mosseri, gebruikers meer controle te geven over de inhoud van hun nieuwsoverzicht.

Voor de adverteerder heeft dit geen directe gevolgen, omdat advertenties altijd getoond blijven in het nieuwsoverzicht. Als eigenaar van een bedrijfspagina kan er voordeel gehaald worden uit deze ontwikkeling doordat posts van bedrijven ook als favoriet gemarkeerd kunnen worden en vervolgens bovenaan getoond worden. Ook zijn bedrijven in één klap verlost van klachten over het ‘algoritme probleem’ waarbij content dankzij de selectie van Facebook niet meer zichtbaar is voor de fans.
Bij de community manager ligt echter wel een nog grotere uitdaging om interessante content te creëren voor haar fans. Doordat gebruikers kunnen aanvinken deze updates bovenaan hun nieuwsoverzicht te ontvangen, blijven bedrijven zichtbaar in de enorme hoeveelheid updates welke de Facebookgebruiker dagelijks onder ogen krijgt. Facebook doet hiermee hard zijn best tegemoet te komen aan de wens van de gebruiker om persoonlijker te worden en minder geautomatiseerd.
Meerdere advertenties tonen in één carousel
Het is al enige tijd mogelijk om te adverteren met carousel advertenties op Facebook. Met deze advertentie kunnen meerdere afbeeldingen en links in één advertentie getoond worden. De adverteerder betaalt voor één advertentie, maar kan vervolgens tot vijf foto’s tegelijkertijd vertonen. Omdat Facebook kijkt welke afbeelding het beste presteert uit de carousel en deze vervolgens als eerste afbeelding vertoont, wordt er automatisch geoptimaliseerd wat zorgt voor 20-30% lagere kosten per klik.

Omdat dit nieuwe type advertentie erg populair is, biedt Facebook sinds kort ook de mogelijkheid om carousel advertenties op mobiel in te zetten. Naast de mogelijkheid om vijf volledig verschillende producten of diensten te promoten kan een bedrijf ook een verhaal vertellen door de foto’s in een vaste volgorde te tonen.

Genoeg mogelijkheden dus om de voorheen statische advertenties een creatieve draai te geven!
Privéberichten sturen als bedrijf naar individuele personen
Waar het voorheen niet mogelijk was om als pagina een privébericht te versturen naar gebruikers, biedt Facebook deze optie per direct wel aan. Bedrijven kunnen vanaf nu een privébericht via Facebook versturen naar gebruikers die gereageerd hebben op een update van de betreffende bedrijfspagina. Tot voorheen was het alleen mogelijk om een bericht te versturen wanneer de gebruiker eerst zelf een privébericht had gestuurd.
Voor de adverteerder is het belangrijk voorzichtig om te gaan met deze nieuwe feature. De gebruiker wil immers niet het gevoel krijgen persoonlijk gestalkt te worden door een bedrijf. Hierdoor kan bij de gebruiker het idee ontstaan gespamd in plaats van geholpen te worden.
Het doel van Facebook met deze nieuwe optie is interactie tussen pagina’s en gebruikers stimuleren en bedrijven de kans te geven snel te reageren op haar fans. Bedrijven die binnen vijf minuten reageren op vragen van gebruikers krijgen hiervoor een speciale badge op hun pagina. Mocht de gebruiker het niet op prijs stellen te worden benaderd, is het ook mogelijk om de berichten welke door bedrijven verstuurd worden te blokkeren.

Mediabureau ZIGT, Gina van den Bogaard