Facebook zet in op groei mobiel
13-11-2014

Duimpje erop
Facebook zet in op groei mobiel

Van de 1,5 miljard maandelijkse gebruikers zijn meer dan 1 miljard ook actief op hun telefoon. Inmiddels loggen zelfs dagelijks meer dan 703 miljoen mensen in via hun telefoon op het sociale netwerk Facebook.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers van Facebook blijkt dat het overgrote deel van de gebruikers inmiddels mobiel inlogt. Sinds vorig jaar is het aantal Facebook-gebruikers gestegen met bijna 20%. Het aantal gebruikers dat dagelijks op zijn mobiel inlogt, is zelfs met bijna 40% procent toegenomen. Wel neemt de groei van het totale aantal gebruikers af.

Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, gaf in een conference call met investeerders aan dat de sociale netwerksite zich meer wil gaan inzetten op video. Door te kunnen zien hoe vaak een video is bekeken probeert Facebook al langer gebruikers te overtuigen hun video’s niet naar YouTube te uploaden en embedden, maar rechtstreeks op Facebook te plaatsen.

Ook ging Zuckerberg in op de kritiek die Facebook kreeg na het verwijderen van de Messenger functies uit de mobiele applicatie van Facebook. Sinds een korte tijd is de Messenger alleen via een eigen Messenger-app te gebruiken. Volgens Zuckerberg werkt het namelijk niet om alle functionaliteiten te bundelen in één mobiele app, zoals het wel op desktop gebeurt.

Om in te spelen op de mobiele groei kondigde Facebook afgelopen maand een nieuwe manier van adverteren aan: Local Awareness Ads. Deze advertenties zijn gericht op het bereiken van zoveel mogelijk mensen binnen een bepaald gebied. Met Local Awareness Ads verbindt Facebook lokale bedrijven met potentiële klanten in de directe omgeving, door middel van radius targeting. Gebruikers die hun locatie aan hebben staan in de app, zullen lokale advertenties kunnen ontvangen.

Vooral voor lokale merken en bedrijven kan deze manier van adverteren interessant zijn. Op dit moment rolt Facebook de Local Awareness Ads uit in de Verenigde Staten. De komende maanden zullen Local Awareness Ads in de rest van de wereld beschikbaar komen.