FM still going strong, DAB+ in opkomst
02-04-2019

Specifiek targetten door middel van digitale radio
FM still going strong, DAB+ in opkomst

Al jarenlang worden de luistercijfers door middel van dagboekjes in kaart gebracht. Onlangs is hieraan een vraag naar de ontvangstwijze van radio toegevoegd. Tenslotte luisteren we al jaren niet meer alleen via de ether naar radio, maar kunnen we ook via internet en DAB+ luisteren, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor adverteerders. Daarnaast zijn de luistercijfers gefuseerd met de data uit de NOM doelgroepmonitor (DGM), een onderzoek wat een enorme bak aan achtergrondkenmerken van respondenten biedt. Dus, wil je weten of hondenbezitters meer via internet luisteren? Of Toyota rijders vaker naar Radio 10 luisteren? Of dat mensen die vaak op stedentrips gaan, langer luisteren dan anderen? Nu kan het!

ZIGT heeft een snelle analyse gemaakt naar distributiewijze gemaakt van deze nieuwe radiodata (jan/feb) gemaakt en kwam op de volgende cijfers:

FM/kabel heeft een luisteraandeel van 64%, internet 20% en DAB+ 8%. Het resterende deel gaat naar andere ontvangstwijzen, zoals de digitale settop box, satelliet en/of Digitenne (10+).

Als we kijken naar de luisteraandelen van de verschillende distributiewijzen binnen de tijdvakken zien we kleine verschillen tussen de spits- en niet spitstijdvakken in vergelijking met de werkdag:

Ontvangstwijze 09:00 - 17:00 07:00 - 10:00 16:00 - 19:00 19:00 - 24:00
FM/kabel 64 66,6 65,3 60,8
Internet 21,1 17,9 19,1 22
DAB+ 7,8 9 8,3 8,4
Anders / onbekend 7,1 6,6 7,2 8,8

Bron: NLO, jan/feb 2019, alle zenders, 10+

Op de werkvloer (9-17) en in de avond (19-24) wordt iets meer geluisterd via internet, dan in de spits. Daarnaast is ook te zien dat de wijze van ontvangst per zender verschilt:

Ontvangstwijze NPO Radio 1 NPO Radio 2 NPO 3FM Radio 538 Qmusic Radio 10 Radio Veronica Slam!FM Sky Radio
FM/Kabel 70,2 68,4 66,8 65,9 61,5 64,6 68,6 66,3 68,3
Internet 13,1 20,4 19,8 21,9 24,6 20,2 17,5 25 19,2
DAB+ 11,5 6,6 5,2 7,5 6,2 10,2 8 5 5
Anders/onbekend 5,3 4,6 8,1 4,7 7,7 5 6 3,8 7,5

Bron: NLO, jan/feb 2019, 10+

Wanneer je met je radiocommercials specifiek wil targetten door middel van digitale radio, worden de mogelijkheden hiervoor steeds groter. Dit is nu dus ook goed terug te zien in de cijfers. Waar DAB+ kort geleden nog nauwelijks wordt gebruikt, wordt er steeds meer geluisterd op deze manier. Zeker bij meer ‘zakelijke’ zenders als NPO Radio 1. Uiteraard geholpen door het feit dat in veel nieuwe auto’s een DAB+ radio ingebouwd wordt.

Mediabureau ZIGT, Merel Tukker